Pierwsze polskie AH-64D Apache w Latkowie

Pierwsze polskie AH-64D Apache w Latkowie

Radosław Ciszewski

 

16 czerwca 2025 roku do 56. Bazy Lotniczej w Latkowie koło Inowrocławia dotarły pierwsze wyleasingowane śmigłowce uderzeniowe AH-64D Apache. Wiropłaty te zostały przekazane Polsce w ramach pakietu trzech umów leasingowych, o łącznej wartości 300 mln USD netto, podpisanych 27 lutego w Latkowie. Na ich podstawie rząd Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem Apaczy starszego modelu „Delta”, które posłużą do szkolenia personelu 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych (1. BLWL) do czasu wdrożenia do służby polskich AH-64E. Te ostatnie zostaną dostarczone zgodnie z umową o wartości 10 mld USD netto, podpisaną 13 sierpnia ubiegłego roku również w Latkowie. Przyjęcie AH-64D do służby jest symbolicznym początkiem odradzania się zdolności uderzeniowych Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Początki transformacji

Plan pozyskania dla Wojsk Lądowych pomostowych śmigłowców uderzeniowych ogłoszono jeszcze w 2022 roku, tuż po wysłaniu zapytania ofertowego do rządu Stanów Zjednoczonych dotyczącego 96 śmigłowców AH-64E Apache. Jednak droga do pozyskania leasingowych Apaczy zaczęła się w 2023 roku na mocy umowy szkoleniowej podpisanej przez Inspektorat Sił Powietrznych, która umożliwiła rozpoczęcie szkolenia personelu 1. BLWL w Stanach Zjednoczonych. W wyniku tego w sierpniu 2023 roku do USA zostały wysłane pierwsze grupy personelu latającego, a następnie w listopadzie personelu naziemnego. Główne elementy szkolenia personelu latającego odbywają się w US Army Aviation Center of Excellence (USAACE) w Fort Novosel w stanie Alabama z udziałem 1-14th Battalion, 110th Aviation Brigade. Z kolei przygotowanie personelu naziemnego odbywa się w US Army Aviation Logistics School (USAALS) w Ft Eustis w stanie Virginia z udziałem 1-210th Battalion, 128th Aviation Brigade. Pierwsi polscy żołnierze ukończyli szkolenia wiosną 2024 roku. Po przeszkoleniu w Stanach Zjednoczonych na śmigłowcach AH-64E V4 żołnierze 1. BLWL będą szkoleni w Polsce na AH-64D V14 z udziałem amerykańskich instruktorów z Apache New Equipment Training Team (NETT). Instruktorzy NETT mają pozostać w Polsce do 2029 roku. Poza wsparciem instruktorów znajdujących się w Polsce w ramach zapisów umów leasingowych, szkolenie i transformację Lotnictwa Wojsk Lądowych wspierają również amerykańskie brygady lotnictwa znajdujące się w Europie – obecna tutaj na stałe 12th Combat Aviation Brigade (12th CAB) oraz rotacyjna, obecnie 1st Armored Division Combat Aviation Brigade (1st AD CAB).

Uroczystość przyjęcia do służby AH-64D miała miejsce we wtorkowy poranek 17 czerwca w hangarze eskadry technicznej w 56. Bazie Lotniczej. Na wydarzeniu byli m.in. wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Marek Sokołowski, chargé d'affaires ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce Daniel Lawton, dowódca 1st Armored Division US Army gen. dywizji Curtis Taylor, dowódca 1st Armored Division Combat Aviation Brigade płk Margaret Stick, dowódca 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych gen. bryg. pil. Piotr Saniuk oraz żołnierze i sztabowcy z tej jednostki. Podczas przemówienia Władysław Kosiniak Kamysz między innymi powiedział: Zdecydowaliśmy się na zakup 96 Apache dlatego, że Polska jest państwem frontowym, Polska jest zagrożona ze wschodu. To zagrożenie jest poważne, musimy na to szybko reagować. Uzupełniliśmy ten zakup o leasing ośmiu Apache, żeby w ciągu najbliższych lat uzyskać jak najwięcej przeszkolonych i przygotowanych pilotów. Także i personel obsługi naziemnej, który będzie gotowy do obsługi właśnie wszystkich 96 śmigłowców bojowych, które zakupiliśmy. Spełniamy tym samym zobowiązania sojusznicze. (…) To jest wielki wydatek polskich podatników, którym chciałbym bardzo podziękować.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, do końca czerwca przeszkolono 20 członków personelu lotniczego, w tym pilota instruktora (Instructor Pilot, IP) oraz pilota doświadczalnego (Maintenance Test Pilot, MTP), a także 22 członków personelu naziemnego. W czwartym kwartale tego roku ma zostać przeszkolonych kolejnych 20 osób personelu latającego i 25 naziemnego, natomiast w 2026 roku ma to być 50 osób personelu latającego i 250 naziemnego. Szef MON dodatkowo podkreślił konieczność zmiany systemu szkolenia pilotów, aby dopuścić do latania śmigłowcami starszych podoficerów, czyli chorążych, którzy w Polsce do przełomu XX i XXI wieku byli szkoleni w Szkole Chorążych Personelu Latającego Wojsk Lotniczych.

Według wypowiedzi dowódcy 1. BLWL, gen. bryg. pil. Piotra Saniuka, z marca tego roku, jego brygada posiada więcej niż 1/3 stanu osobowego wymaganego dla docelowych struktur brygady. Według obecnych wyliczeń 1. BLWL, która będzie składać się z sześciu eskadr Apaczy, potrzebować będzie około 300 pilotów. Dodajmy do tego również personel naziemny, od 12 do 14 techników na każdy statek powietrzny. Infrastruktura 56. Bazy Lotniczej jest przygotowana do przyjęcia ośmiu śmigłowców AH-64D, jednak będą wymagane dalsze inwestycje, aby przygotować bazy w Latkowie, Królewie Malborskim oraz Świdniku (która jeszcze musi być zbudowana). Każda z baz będzie mogła przyjąć dwie eskadry śmigłowców, łącznie 32 Apacze.

W kontekście śmigłowców Apache warto odnieść się do czerwcowej zmiany w priorytetach w pozyskiwaniu nowych platform śmigłowcowych dla Sił Zbrojnych RP, gdyż wysuwa ona na prowadzenie dwa programy, które będą miały przełożenie na wdrażanie systemu AH-64 do Wojsk Lądowych oraz ich skuteczność bojową. Pierwszym z nich, o najwyższym priorytecie, jest zintegrowany system szkolenia śmigłowcowego, w którego skład wchodzić mają m.in. 24 lekkie śmigłowce szkolno-bojowe. Wstępne konsultacje rynkowe w sprawie pozyskania nowych zdolności do szkolenia personelu latającego śmigłowców rozpoczęto w styczniu 2024 roku, jednak do dzisiaj nie sfinalizowano postępowania mającego na celu pozyskanie nowego systemu szkolenia pilotów śmigłowców. Drugi program, który został uznany za kluczowy, obejmuje ciężkie śmigłowce transportowe, najpewniej CH-47F Block II Chinook.

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2025

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter