Pancerna pięść Marszałka
Zbigniew Lalak
Pancerna pięść Marszałka
– organizacja fińskich wojsk pancernych
1919–1941
Historia fińskich wojsk pancernych jest doskonałym przykładem wykorzystania zdobycznego sprzętu pancernego przy organizacji własnych pododdziałów zmechanizowanych. Finowie podobnie jak większość państw europejskich zakupiła czołgi Renault FT jednak już w połowie lat 20. okazało się, że są to maszyny przestarzałe i należy jak najszybciej nabyć nowy model czołgu. Ponowie, jak kilka innych państw w tym Polska, Finowie kupili czołg Vickers 6 Ton, który okazała się czołgiem zawodnym i nie do końca przystosowanym do działania w trudnych warunkach fińskiej zimy. Ostatecznie trzonem Brygady Pancernej stały się radzieckie czołgi T-26 oraz samochody pancerne.
Pierwszymi pojazdami pancernymi, które użytkowali bojowo Finowie były cztery rosyjskie samochody pancerne. 12 kwietnia 1918 roku w Helsinkach oddziały fińskie w walkach z Czerwoną Gwardią zdobyły dwa samochody typu Austin (3 seria). Tego dnia Finowie przy wsparciu niemieckiej Dywizji Bałtyckiej rozpoczęli szturm stolicy, w której w styczniu wybuchło bolszewickie powstanie. Oba samochody zostały zdobyte w trakcie walk w dzielnicy Töölö. Pojazdy były lekko uszkodzone i po naprawach zostały włączone do oddziału samochodów pancernych (Panssariauto-osasto) Gwardii Obywatelskiej miasta Helsinki (Suojeluskunta). Dwa kolejne samochody były typu Armstrong-Whitworth-Fiat. Pierwszy samochód tego typu Finowie zdobyli 27 marca 1918 roku pod miejscowością Messukylä niedaleko Tampere. Okoliczności, w których doszło do zdobycia tego pojazdu są do dziś niejasne. W kwietniu gdy Finowie wkroczyli do Viipuri (Wyborg) zdobyli drugi samochód tego typu. Oba pojazdy zostały wcielone do oddziału samochodów pancernych Gwardii obywatelskiej w Helsinkach. W 1922 roku Panssariauto-osasto zostało przekształcone w Kompanię Motorową (Mootorikomppania), która została rozformowana w 1926 roku. Samochody zostały spisane ze stanu i ze złomowane.
Na początku był… Renault FT
30 czerwca 1919 roku minister obrony Finlandii, gen. mjr Rudolf Walden, wydał rozkaz nakazujący utworzenie Pułku Czołgów (Hyökkaysvaunurykmentin - HYR). Pułk został oficjalnie sformowany 15 lipca 1919 roku, a jego pierwszym dowódcą został mjr Harry Uno Alfthan. Ogłoszono ochotniczy zaciąg do nowej formacji. W ciągu pierwszych dni zgłosiło się siedmiu oficerów kawalerii, trzech piechoty, oraz po jednym z artylerii i marynarki. Początkowo wyznaczono etat pułku na 214 oficerów i żołnierzy, jednak we wrześniu zmieniono go na 179 osób. Pierwszą garnizonem jednostki była mała wyspa Santahaminaa niedaleko Helsinek. 26 sierpnia do portu w helsinkach wpłynął transportowiec SS Joazerio na pokładzie, którego znajdowało się 32 czołgi Renault FT. Zakupiono 14 takich czołgów uzbrojonych w armatę Puteaux kalibru 37 mm oraz 18 czołgów wyposażonych w karabin Hotchkiss kalibru 8 mm. Finowie zapłacili 67 mln marek fińskich za czołgi wraz z uzbrojeniem, warto podkreślić, że pojazdy nie pochodziły z francuskiego demobilu wojskowego, lecz były to czołgi z bieżącej produkcji. Dodatkowo w 1921 roku zamówiono w firmie Jules Weitz specjalne platformy do transportu tych czołgów. Łącznie zakupiono ich 16, do holowania czołgów zaś dokupiono jeszcze sześć ciągników Latil. W tworzeniu HYR uczestniczyli Francuzi. Wraz z dostawą czołgów skierowali grupę specjalistów mających pomóc Finom w organizowaniu wojsk pancernych, jej dowódcą został kpt. Pivetau a jego zastępcą por. D’Arcier, który także odpowiadał za szkolenie techniczne. W sierpniu w HYR służyło 11 oficerów, 39 podoficerów zawodowych, 34 podoficerów służby czasowej oraz 111 szeregowców skierowanych. Szkolenie odbywało się w trzech oddziałach - A, B i C. W oddziale A szkolenie przechodzili specjaliści czołgowi (strzelanie i kierowanie ogniem), oddział B obejmował kierowców i mechaników czołgowych rekrutujących się spośród podoficerów zawodowych, oddział C zaś szkolił kierowców-rezerwistów. Pułk podlegał dowództwu artylerii, składał się z dwóch dywizjonów I i II, z których każdy miał etat: dowództwo i trzy baterie, które z kolei dzieliły się na dwie sekcje. W dywizjonie znajdowało się 15 czołgów, stan osobowy wynosił: 4 oficerów, 15 podoficerów i 50 szeregowych. W baterii znajdował się czołg dowódcy oraz cztery wozy w dwóch sekcjach, w każdej z nich był czołg uzbrojony w armatę i karabin maszynowy. Dodatkowo w dywizjonie znajdował się pluton techniczno-naprawczy. Pierwszy regulamin opracowano we wrześniu 1919 roku, była to „Instrukcja obsługi czołgów, eksploatacji i kierowania" (Ohjeita keveiden hyökkdysvaunujen kaytössd ja ohjauksessa). W tym czasie na pobliskim froncie rosyjskiej wojny domowej załamała się kolejna ofensywa gen. Judenicza, który w tej sytuacji zwrócił się o pomoc do Finów i francuskiej misji wojskowej. Finowie nie włączyli się do walk z powodów politycznych, jednak ulegli prośbom Francuzów i zgodzili się na wysłanie dwóch czołgów do Estonii. Czołgi (z numerami seryjnymi 68348 i 67072) przybyły do Tallina 17 października 1919 roku. Do pierwszej akcji bojowej doszło 27-31 października w okolicach Narwy. W późniejszym okresie jeszcze czterokrotnie fińskie czołgi brały udział w walkach, łącznie przejechały 130 km. Po całkowitym rozbiciu wojsk rosyjskich, czołgi przekazano wojskom estońskim, a w kwietniu 1920 roku zostały one przetransportowane do Helsinek. Ponieważ zużycie pojazdów walczących w Estonii było znaczne, Francuzi zgodzili się na przekazanie dwóch nowych czołgów (66614 i 67220). W ten sposób 21 września na pokładzie transportowca SS Ceres przybyły do Helsinek dwa kolejne czołgi Renault FT. Łącznie armia fińska otrzymała od strony francuskiej 34 czołgi Renault FT. 3 września 1921 roku HYR został przeniesiony do nowego garnizonu w miejscowości Hameelina. Zorganizowano tam duży poligon umożliwiający ćwiczenia. Nowym dowódcą został płk Aarne Sihvo. Był to niezwykle energiczny oficer, położył on olbrzymie zasługi dla rozwoju fińskich wojsk pancernych. W 1923 roku opublikował pierwszą w Finlandii pracę teoretyczną dotyczącą wojsk pancernych „Lekki czołg piechoty w boju"” (Kevyt taisteluvaunujalkavaen asseena). Opracował regulaminy szkoleniowe, a w 1926 roku postulował wsparcie oddziałów czołgowych specjalnie wyszkolonymi kompaniami piechoty wyposażonymi w samochody. W 1936 roku A. Sihvo opublikował najważniejszą pracę teoretyczną jaką była książka „Wojska pancerne i ich zastosowanie” (Panssarijoukot ja niiden toiminta). W drugiej połowie lat dwudziestych ubiegłego wieku czołgi Renault FT nie stanowiły już wartościowego sprzętu pancernego. Zgodnie z regulaminem użytkowania czołgi mogły pokonać dziennie odległość nie większą niż 20 km! Zalecano aby maksymalna prędkość marszu nie przekraczała 7,5 km/h. W 1930 roku w czasie ćwiczeń kolumna czołgów pokonała odległość 60 km ze średnia prędkością zaledwie 4 km/h i jak napisał w raporcie dowódca z powodów technicznych „stracono” 25% wozów. Kolejnym problemem na jaki natrafiono w trakcie eksploatacji czołgów francuskich był brak radiostacji. W 1922 roku zamierzano wyposażyć w radiostacje 8 wozów, głównie czołgi, które były pojazdami dowódców ale okazało się, że w wozach jest zbyt mało miejsca. Jedynym pozytywnym aspektem w użytkowaniu tych czołgów był brak kłopotów z amunicją do armat SA-18. Okazało się bowiem, że można używać amunicji od armat piechoty kalibru 37 mm K/14 zakładów Obuchowskich i K/15 produkcji Rosenberga a także od armaty przeciwlotniczej Maxim. Problemem był natomiast brak rodzimej amunicji do karabinów maszynowych Hothkiss kalibru 8 mm, którą musiano kupować we Francji. W 1937 roku w Arsenale Nr 1 (Asevarikko 1) opracowano czołgową wersję ciężkiego karabinu maszynowego Maxim M/09-31 (czołgowe oznaczenie 7,62 ItKk/31 VKT) i przezbrojono czołgi FT. Zasilanie w amunicję następowało z bębna, na którym była zamocowania taśma z 250 nabojami. Była to jedyna modyfikacja czołgów Renault FT służących w fińskiej armii.
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia 1/2012