Pojazdy opancerzone firmy Otokar
Mateusz J. Multarzyński
Pojazdy opancerzone firmy Otokar
Turcja, będąca od roku 1952 członkiem NATO i dysponująca drugą co do liczebności (750 000 żołnierzy) armią w Sojuszu, większości Polaków kojarzy się zapewne z odsieczą wiedeńską, bazarami w Stambule oraz kebabem. Oczywiście kraj ten pełen jest kontrastów, ale trzeba pamiętać, że to jedna z dwudziestu największych gospodarek świata, aspirująca do członkostwa Unii Europejskiej. Jest to państwo z wieloma dobrze rozwiniętymi gałęziami przemysłu, co jest efektem m.in. przemyślanej polityki pozyskiwania licencji oraz transferu technologii przy okazji zakupów uzbrojenia.
Jedną z największych grup przemysłowych w Turcji jest prywatny holding Koc założony w 1926 roku. Należące do niego firmy zatrudniają obecnie 85 tys. pracowników i generują 9% tureckiego PKB. Wśród nich są banki oraz przedsiębiorstwa z branży: chemicznej, motoryzacyjnej, AGD, a także zbrojeniowej. Od 1976 roku do holdingu Koc należy również firma Otokar Otobüs Karoseri Sanayi A.S., założona w 1963 r., jako producent licencyjnych autokarów marki Magirus Deutz. Produkcja różnych typów oraz wielkości autobusów jest nadal ważną częścią działalności firmy i stała się również przedmiotem współpracy z warszawską spółką Pol-Mot Rail, która obecnie reprezentuje w Polsce tureckiego producenta. Polska firma była także współorganizatorem multimedialnej prezentacji pojazdów opancerzonych Otokara – Cobra oraz Kaya, która odbyła się pod koniec marca br. w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.
Od Defendera do Cobry
Tak, jak zakup licencji na autokary marki Magirus Deutz stał się kamieniem węgielnym powstania firmy Otokar, tak pozyskanie w 1987 roku licencji na produkcję samochodów terenowych Land Rover Defender dało początek produkcji pojazdów wojskowych pod marką Otokar. Oczywiście, wprowadzenie do oferty samochodów Defender 90, 110 oraz 130 wiązało się z poszukiwaniem przez armię turecką kandydata na nowy pojazd terenowy, który miał zastąpić ówcześnie używaną, przestarzałą flotę samochodów tej kategorii. Na przełomie lat 80. i 90. XX w. na bazie Defendera powstały dwie opancerzone konstrukcje: Otokar APC (Armoured Personnel Carrier) oraz Akrep, różniące się wielkością nadwozia i przeznaczeniem. Pierwszym, którego produkcję rozpoczęto w 1989 roku, był Otokar APC stanowiący połączenie podwozia Defendera 110 (rozstaw kół: 2794 mm) z opancerzonym nadwoziem. Pojazd ten w podstawowej odmianie (dmc: 4100 kg) przeznaczony jest do transportu do ośmiu żołnierzy (2+6) i realizowania głównie zadań patrolowych czy ochronnych o charakterze policyjnym. Na bazie Otokara APC powstała także odmiana opancerzonego ambulansu, wozu warsztatowego oraz inne wersje, które znalazły się w wyposażeniu armii tureckiej i irackiej, a także służb bezpieczeństwa tych państw.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 6/2010