Nowy francuski wóz bojowy Jaguar

Nowy francuski wóz bojowy Jaguar

16 maja br. francuski koncern Nexter Systems przedsatwił pierwszy prototyp kołowego wozu bojowego Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat (EBRC) Jaguar w układzie jezdnym 6x6. Jaguar powstaje w ramach programu pojazdów nowej generacji dla francuskich sił zbrojnych kryptonim Scorpion (Synergie du contact renforcée par la polyvalence et l'infovalorisation). Oficjalna francuska nomenklatura klasyfikuje pojazd jako “wóz rozpoznawczo-bojowy”. Jaguar ma być następcą pojazdów AMX-10RC i ERC-90S w pododdziałach kawalerii i rozpoznawczych, a także wozów przeciwpancernych VCAC Meрhisto na podwoziu transportera VAB.

Opracowanie wozu Jaguar w ramach programu Scorpion rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum francuskich podmiotów w składzie Nexter Systems, Thales Group i Renault Trucks Defense. W br. dwa pierwsze prototypy w docelowej konfiguracji mają przejść próby kwalifikacyjne, a dostawy maszyn EBRC Jaguar powinny rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Francuskie ministerstwo obrony planowało pozyskanie 248 sztuk EBRC Jaguar, jednakże w opublikowanym w br. wieloletnim planie zakupów uzbrojenia na lata 2019-2025 przewidziano zakup do 300 pojazdów Jaguar, z terminami dostaw od 2030 roku, z tego 110 sztuk do 2025 roku. W kwietniu ub. roku francuska agencja ds. Uzbrojenia Direction générale de l’armement (DGA) podpisała ramową umowę na zakup partii wdrożeniowej partii pojazdów w ramach programu Scorpion, w tym 20 sztuk EBRC Jaguar. W czerwcu 2017 roku resort obrony Belgii podjął również decyzję o zakupie 47 pojazdów EBRC.

EBRC Jaguar wykorzystuje podwozie pojazdu Renault Truck Defense z linii terenowej w układzie jezdnym 6x6, napedzane silnikiem wysokopręznym z automatyczną skrzynią przekładniową i półautomatyczną skrzynią rozdzielczą. Masa maksymalna EBRC Jaguar ma sięgać 25 000 kg. Kadłub pojazdu spawany z płyt pancernych, z dodatkowym opancerzeniem, ma mieć odporność balistyczną na poziomie 4 według STANAG 4569/A, a przeciwminową – na poziomie 4a według STANAG 4569/B. Kierowca pojazdu zajmuje miejsce z przodu w osi symetrii kadłuba, następnie znajduje się przedział podwieżowy a za nim – przedział jednostki napędowej. Zastosowano dwuosobową wieżę Nexter Cased Telescope Armament System (CTAS) uzbrojoną w automatyczną armatę CTC kal. 40 mm z automatycznym układem zasilania pozwalającym na użycie różnych typów amunicji w tym podkalibrowej APFSDS-T, wielozadaniowej GPR-PD-T, wielozadaniowej z programowanym zapalnikiem GPR-AB-T i odłamkowej z programowanym zapalnikiem A3B. Uzbrojeniem dodatkowym jest zdalnie sterowane stanowisko z panoramicznym przyrządem obserwacyjno-celownicym i karabinem maszynowym kal 7,62 mm na wieży. Po obu stronach korpusu wieży umieszczono podwójne wyrzutnie pocisków rakietowych MBDA Missile Moyenne Portée (MMP). Przyrządy obserwacyjno-celownicze obejmują niezależne dzienno-nocne celowniki dowódcy i działonowego. Jaguar jest wyposażony również w system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera i wyrzutnie granatów dymnych, układ ostrzegania o odpalonych pociskach rakietowych oraz systemy zakłócające pracujące w paśmie radiowym i podczerwieni.

 

tekst: Tomasz Kwasek

foto: Thales

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter