Nowy francuski wóz bojowy Jaguar
16 maja br. francuski koncern Nexter Systems przedsatwił pierwszy prototyp kołowego wozu bojowego Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat (EBRC) Jaguar w układzie jezdnym 6x6. Jaguar powstaje w ramach programu pojazdów nowej generacji dla francuskich sił zbrojnych kryptonim Scorpion (Synergie du contact renforcée par la polyvalence et l'infovalorisation). Oficjalna francuska nomenklatura klasyfikuje pojazd jako “wóz rozpoznawczo-bojowy”. Jaguar ma być następcą pojazdów AMX-10RC i ERC-90S w pododdziałach kawalerii i rozpoznawczych, a także wozów przeciwpancernych VCAC Meрhisto na podwoziu transportera VAB.
Opracowanie wozu Jaguar w ramach programu Scorpion rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum francuskich podmiotów w składzie Nexter Systems, Thales Group i Renault Trucks Defense. W br. dwa pierwsze prototypy w docelowej konfiguracji mają przejść próby kwalifikacyjne, a dostawy maszyn EBRC Jaguar powinny rozpocząć się w 2020 lub 2021 roku. Francuskie ministerstwo obrony planowało pozyskanie 248 sztuk EBRC Jaguar, jednakże w opublikowanym w br. wieloletnim planie zakupów uzbrojenia na lata 2019-2025 przewidziano zakup do 300 pojazdów Jaguar, z terminami dostaw od 2030 roku, z tego 110 sztuk do 2025 roku. W kwietniu ub. roku francuska agencja ds. Uzbrojenia Direction générale de l’armement (DGA) podpisała ramową umowę na zakup partii wdrożeniowej partii pojazdów w ramach programu Scorpion, w tym 20 sztuk EBRC Jaguar. W czerwcu 2017 roku resort obrony Belgii podjął również decyzję o zakupie 47 pojazdów EBRC.
EBRC Jaguar wykorzystuje podwozie pojazdu Renault Truck Defense z linii terenowej w układzie jezdnym 6x6, napedzane silnikiem wysokopręznym z automatyczną skrzynią przekładniową i półautomatyczną skrzynią rozdzielczą. Masa maksymalna EBRC Jaguar ma sięgać 25 000 kg. Kadłub pojazdu spawany z płyt pancernych, z dodatkowym opancerzeniem, ma mieć odporność balistyczną na poziomie 4 według STANAG 4569/A, a przeciwminową – na poziomie 4a według STANAG 4569/B. Kierowca pojazdu zajmuje miejsce z przodu w osi symetrii kadłuba, następnie znajduje się przedział podwieżowy a za nim – przedział jednostki napędowej. Zastosowano dwuosobową wieżę Nexter Cased Telescope Armament System (CTAS) uzbrojoną w automatyczną armatę CTC kal. 40 mm z automatycznym układem zasilania pozwalającym na użycie różnych typów amunicji w tym podkalibrowej APFSDS-T, wielozadaniowej GPR-PD-T, wielozadaniowej z programowanym zapalnikiem GPR-AB-T i odłamkowej z programowanym zapalnikiem A3B. Uzbrojeniem dodatkowym jest zdalnie sterowane stanowisko z panoramicznym przyrządem obserwacyjno-celownicym i karabinem maszynowym kal 7,62 mm na wieży. Po obu stronach korpusu wieży umieszczono podwójne wyrzutnie pocisków rakietowych MBDA Missile Moyenne Portée (MMP). Przyrządy obserwacyjno-celownicze obejmują niezależne dzienno-nocne celowniki dowódcy i działonowego. Jaguar jest wyposażony również w system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera i wyrzutnie granatów dymnych, układ ostrzegania o odpalonych pociskach rakietowych oraz systemy zakłócające pracujące w paśmie radiowym i podczerwieni.
tekst: Tomasz Kwasek
foto: Thales