Nowa słowacka haubica samochodowa Eva
![Nowa słowacka haubica samochodowa Eva](files/2018/njusy/Eva%208x8.jpg)
Na międzynarodowej wystawie Medzinárodný veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky – International Defence ExhiBition (IDEB) – w Bratysławie słowacka firma Konstrukta-Defence przedstawiła prototyp haubicy samochodowej Eva 8x8. Jest to nowa wersja zaprezentowanej w 2015 roku haubicy Eva 6x6 na wydłużonym podwoziu, pozwalającym na poprawienie charakterystyk trakcyjnych działa a także zwiększenie autonomiczności systemu.
Opracowanie haubicy Eva 6x6 rozpoczęto w 2014 roku w ramach konsorcjum dwóch słowackich podmiotów: Konstrukta-Defence i DMD Group. Wykorzystano przy tym działo kalibru 155 mm o długości lufy L/52 pochodzące z opracowanej w latach 2002-2005 samobieżnej haubicy Zuzana-2 na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T 815.5 8x8 z jednoosobową kabiną kierowcy. Z Zuzany-2 zaadaptowano również mechanizm ładowania, w nowym magazynie amunicyjnym, zredukowano liczbę pocisków i ładunków miotających (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających + 31 kompletów zapłonników) – z uwagi na wymóg zmniejszenia masy. Działo wraz z mechanizmem podniesienia i magazynem amunicji umieszczono na odkrytej platformie, do tylnej części platformy zamocowano dwie rozkładane hydraulicznie podpory z lemieszami. Platforma systemu artyleryjskiego jest osadzona za pomocą łożyska oporowego na uniwersalnej ramie, która może być posadowiona na dowolnym pojeździe o odpowiedniej nośności. W dodatkowych zasobnikach amunicyjnych przewożony jest zapas amunicji drugiego rzutu (12 pocisków + 12 kompletów ładunków miotających). Masa haubicy Eva 6x6 wynosi 20,2 tony.
W 2017 roku rozpoczęto w Konstrukta-Defence – we współpracy z czeskimi firmami CSG i Tatra – prace nad wersją haubicy Eva na nośniku czteroosiowym. Prezentowany w br. na IDEB prototyp umieszczono na nowym podwoziu Tatra T815-7 8x8.1R z silnikiem Tatra T3C-928.90 o mocy 300 kW (409 KM) z półautomatyczną skrzynią biegów Tatra 14S210L. Kabina pojazdu jest czteroosobowa i ma obniżenie w dachu w osi symetrii mieszczące lufę w położeniu marszowym. System artyleryjski jest taki sam, jak w wersji Eva 6x6, tj. działo kalibru 155 mm z lufą o długości L/52 i komorą nabojową o objętości 23 dmsześć., czyli zgodną z NATO-wskim wspólnym memorandum w zakresie balistyki amunicji Joint Ballistic Memorandum of Understanding (JBMoU). Prędkość początkowa pocisku odłamkowo-burzącego z gazogeneratorem przy użyciu pełnego ładunku miotającego wynosi 955 m/s, co pozwala na uzyskanie zasięgu do 41,5 km. Na pojeździe osadzono ramę z platformą artyleryjską, konstrukcja platformy pozwala na prowadzenie ognia w zakresie ±60 stopni w azymucie od osi wzdłużnej pojazdu, natomiast zakres kątów ruchu działa w elewacji to -3,5 do +70 stopni. Zapas amunicji jest taki sam jak w poprzedniej wersji i rozmieszczany analogicznie – łącznie 24 pociski i 24 ładunki miotające. Eva 8x8 ma być wyposażona w zautomatyzowany system kierowania ogniem do prowadzenia ognia pośredniego, współpracujący z radarem pomiaru prędkości początkowej pocisku Weibel MSR-700. Do strzelania na wprost jest używany zintegrowany celownik optoelektroniczny Safran CM3-MR oraz zapasowy peryskopowy celownik optyczny PP-81. W odróżnieniu od poprzedniej wersji większa nośność nowego podwozia pozwoliła na zamontowanie agregatu zasilającego z silnikiem wysokoprężnym Lombardini 11DL626-3. Załogę pojazdu stanowi trzech żołnierzy. Masa własna haubicy Eva 8x8 wynosi 26,8 tony, masa całkowita 28 ton.
tekst: Tomasz Kwasek
foto: Konstrukta-Defence