Lotniskowiec USS Wasp (CV-7). Część 2
Grzegorz Nowak
Historia operacyjna
Ukończony Wasp wszedł do służby 25 czerwca 1940 roku, po czym kolejny miesiąc spędził w stoczni w Bostonie, gdzie kończono jeszcze prace wyposażeniowe. W pierwszy rejs okręt wyszedł w morze 5 czerwca 1940 roku i przepłynął na wody Hampton Roads (na północ od Norfolk), gdzie rozpoczął przygotowania do swojej pierwszej dłuższej wyprawy w rejon Karaibów. W dniu 28 czerwca opuścił Hampton Roads i wyszedł w morze w towarzystwie niszczyciela Morris (DD-417). W czasie tego rejsu przeprowadzono próby maszyn i mechanizmów okrętu, a także wykonano wiele lotów szkolne grupy lotniczej składającej się z czterech eskadr po 18 samolotów bojowych każda. W tym samym czasie eskadra bombowców rozpoznawczych otrzymała oznaczenie VB-7 (samoloty SBC-4 Helldiver), eskadra bombowców zwiadowczych oznaczenie VS-7 (samoloty SB2U Vindicator), eskadra bombowców torpedowych VT-7 (samoloty TBD-1 Devastator) i myśliwska VF-7 z maszynami Grumman F3F-2. Jako pierwszy z pokładu lotniskowca Wasp start przeprowadził pilot myśliwca David McCampbell.
W przeddzień Dnia Niepodległości USA lotniskowiec przybył do wybrzeży Kuby i zakotwiczył w bazie morskiej w Guantanamo. Pierwszy rejs minął bez specjalnych wydarzeń, chociaż grupa lotnicza straciła jedną maszynę typu Vindicator oraz dwóch ludzi jej załogi. Do tragedii doszło 9 lipca 1940 roku na pełnym morzu podczas rutynowych lotów szkolnych. Samolot rozbił się w morzu dwie mile od lotniskowca. Zarówno lotniskowiec, jak i niszczyciel Morris ruszyły z pełną prędkością na miejsce wypadku, ale nie było już możliwości uratowania lotników. Zrzucone łodzie i szalupy przeczesywały obszar, ale bez rezultatu. W dniu 11 lipca lotniskowiec opuścił zatokę Guantanamo i cztery dni później zacumował z powrotem na wodach Hampton Roads, gdzie na pokład załadowano samoloty z 1. Amerykańskiej Grupy samolotów piechoty morskiej. Następnie Wasp wyszedł w morze, aby przeprowadzić tygodniowe wspólne ćwiczenia lotnictwa pokładowego i lotnictwa morskiego. 19 lipca Air Group 1 została wyokrętowana w bazie Norfolk, a lotniskowiec popłynął na północ do Bostonu w celu przeprowadzenia konserwacji i drobnych napraw.
10 sierpnia 1940 roku w Bostonie doszło do spotkania z jachtem prezydenckim Potomac, który przewoził na pokładzie prezydenta Roosevelta. Zgodnie z tradycjami morskimi Wasp powitał prezydenta salutem w postaci 21 wystrzałów armatnich. 21 sierpnia Wasp w asyście niszczyciela Ellis (DD-164) wyszedł w morze dla przeprowadzenia testów z maszyną sterową oraz elektrownią okrętową. Podczas prób prędkości siłownia okrętowa osiągnęła moc 73 906 KM i prędkość 30,7 w. W czasie rejsu wykonywano także loty szkoleniowe samolotów z eskadry VF-7 i VS-7. Tydzień później okręt wrócił do bazy w Norfolk w celu przeprowadzenia w doku stoczni koniecznych napraw i przeglądu konserwacyjnego turbin. Już 26 września lotniskowiec wypłynął w morze w celu przeprowadzenia testów poremontowych. 10 października otrzymał przydział do Trzeciego Dywizjonu Lotniskowców Floty Atlantyckiej, w skład której wchodziły okręty Yorktown i Ranger.
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia nr specjalny 4/2024