Lotnictwo Marynarki Wojennej A.D. 2008

 


Jarosław Ciślak


 

 


Lotnictwo Marynarki Wojennej

 

A.D. 2008

 

 

W 2008 roku Marynarka Wojenna RP obchodzi swoje 90-lecie. Od 1920 roku, czyli niemal od początków jej dziejów, integralną częścią MW jest lotnictwo morskie. Przechodziło ono różnorodne zmiany organizacyjne. W różnych okresach historii MW, jej lotnictwo czasami wypełniało zadania pomocnicze (szczególnie w latach 20. i 30.), a czasami było podstawową siłą bojową (np. w latach 50. i 60.). Jako że o historii lotnictwa MW napisano już wiele, skoncentrujmy się na ostatnich latach oraz jego stanie i organizacji w 2008 roku.
 
 

 
Organizacja
W pierwszej połowie lat 90. lotnictwo MW rozproszone było w pięciu niezależnych jednostkach stacjonujących na trzech lotniskach. Opracowano wówczas koncepcję scalenia ich w nowy związek taktyczny – Brygadę Lotnictwa MW (BLMW). Dowództwo BLMW w Gdyni-Babich Dołach osiągnęło gotowość do działania w dniu 1 listopada 1994 roku i przejęło w podporządkowanie wszystkie dotychczasowe jednostki lotnicze MW:

  • 7. Pułk Lotnictwa Specjalnego MW w Siemirowicach
  • 34. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego MW w Gdyni-Babich Dołach
  • 18. Eskadrę Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni-Babich Dołach
  • 40. Eskadrę Śmigłowców ZOP i Ratownictwa MW w Darłowie
  • 42. Polowe Warsztaty Lotnicze w Gdyni-Babich Dołach.

Nowa BLMW w trzech etapach przeszła na strukturę dywizjonowo- -batalionową (dotychczasowe jednostki zostały rozformowane).
Z dniem 1 stycznia 1995 roku, na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach powstały:

  • 1. Dywizjon Lotniczy
  • 3. batalion zabezpieczenia
  • 42. Dywizjon Techniczny.

W drugim etapie, z dniem 1 lipca 1995 roku, na lotnisku Darłowo (czasami określanym jako Darłówek) powstały:
  • 2. Dywizjon Lotniczy
  • 4. Batalion Zabezpieczenia.

W ostatnim etapie, z dniem 1 stycznia 1996 roku, na lotnisku w Siemirowicach (czasami określanym jako Cewice lub Łebunia) powstały:

  • 3. Dywizjon Lotniczy
  • 5. Batalion Zabezpieczenia.

Nowy związek taktyczny i jego jednostki szybko przejęły tradycje oraz otrzymały imiona patronów, nazwy wyróżniające i nowe sztandary. Samoloty i śmigłowce wchodziły oczywiście w skład dywizjonów składających się z eskadr. 1.dl miał trzy eskadry (eskadry A i B na samolotach myśliwskich MiG-21bis i szkolno- -bojowych MiG-21UM, eskadra C samoloty An-28, An-2 oraz śmigłowce W-3 i Mi-2). 2.dl miał dwie eskadry (eskadra A ze śmigłowcami ZOP Mi-14PŁ i eskadra B ze śmigłowcami ratowniczymi Mi-14PS i Mi-2), podobnie jak 3.dl (eskadra A z samolotami rozpoznawczymi TS- -11R i szkolno-treningowymi TS-11 i eskadra B z samolotami patroloworatowniczymi An-28RM i An-2).
 

Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 11/2008

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter