Kontenerowy system wsparcia napraw ekspedycyjnych NATO – FRSN
Jarosław Brach
Skuteczne i efektywne wsparcie w polu udzielane walczącym jednostkom pełni ważną, a przeważnie wręcz kluczową rolę w zabezpieczeniu sprawnego prowadzenia działań bojowych. Nieraz to prowadzenie w ogóle warunkuje. Dlatego od dawna podejmowanych bywa wiele inicjatyw o charakterze zarówno sprzętowym, jak i organizacyjnym, by takie wsparcie dalej optymalizować we wszystkich rozpatrywanych obszarach, w tym zasadniczo w sferze nakładów zasobowych. Kwestia generalnie dotyczy tego, aby dany efekt uzyskać przy jak najniższych wydatkach. Powyższe dotyczy także szeroko rozpatrywanego wsparcia w zakresie przeglądów, napraw i obsługi w warunkach pozastacjonarnych użytkowanego sprzętu kołowego i gąsienicowego. W tym zakresie w jak największym stopniu próbuje się połączyć wielofunkcyjność z mobilnością. Wyjściem tutaj okazuje się jeszcze szersze i głębsze niż dotąd spożytkowanie zalet połączonych modularyzacji i konteneryzacji.
Jednym z ciekawych elementów kontenerowego mobilnego polowego wsparcia logistyczno-obsługowo-naprawczego, pokazywanym na targach Eurosatory 2024, był powstały w kooperacji duńskiej firmy Glaucus ApS i włoskiej OMP Engineering SRL – tzw. Forward Repair System NATO (FRSN, Wysunięty System Reparacyjny NATO). To wysoce mobilny, demontowalny, kontenerowy moduł konserwacyjny, zbudowany na wzmocnionej znormalizowanej platformie logistycznej. Pozwala on zespołom naprawczym na udanie się do wskazanej lokalizacji zanotowanego uszkodzenia pojazdu bojowego lub taktycznego oraz naprawienie go w tym miejscu.
FRSN to mobilny warsztat i zarazem wszechstronne narzędzie wielofunkcyjne, które umożliwia mechanikom wojskowym rozwiązywanie problemów z polowymi naprawami sprzętu. Zbudowany jest na wzmocnionej platformie NATO STANAG i dzięki pokładowemu żurawiowi, mocnemu generatorowi, kompresorowi powietrza, spawarce, narzędziom tnącym oraz pełnej gamie narzędzi diagnostycznych i ręcznych, jego załoga będzie odpowiednio wyposażona do obsługi szerokiego spektrum operacji. Od prowadzonej w bazach instalacji broni i wrażliwego sprzętu, po naprawy w terenie uszkodzonych pojazdów. Dzięki FRSN można m.in. łatwo wymienić silnik i szybko przywrócić pojazd do sprawności bojowej, eliminując potrzebę holowania go z powrotem do punktu zbiórki. FRSN można transportować taktyczną ciężarówką – preferowanym nośnikiem jest 4-osiowe podwozie wysokiej mobilności taktycznej z systemem załadowczym. Przy tym system może być gotowy do użycia w ciągu pięciu minut od przyjazdu. Zapewnia kompleksowy warsztat konserwacyjny i naprawczy dla realizacji taktycznych operacji polowych i w wysuniętych bazach. Parametry systemu są następujące: masa całkowita ok. 12 000 kg, platforma ISO 1CC 20 stóp, zasilanie maks. 63A (sieć), maks. 85A (generator). W konstrukcji FRSN wyróżnić można kilka elementów.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 8/2024