F/A-18 Super Hornet Block III nadchodzi

 


Piotr Abraszek


 

 

 


F/A-18 Super Hornet Block III

 

nadchodzi

 

 

 

Na początku maja przedstawiciele Boeinga poinformowali o poszukiwaniu zagranicznych klientów na nowy wariant silnika GE F414, napędzającego Super Horneta. Wprawdzie oznaczenie Block III nie padło, lecz wszystko wskazuje, że właśnie tak oznaczona będzie najnowsza wersja tej maszyny
 
 

 


 
Na początek przypomnijmy podstawowe fakty, daty i dotychczasowe warianty F/A-18E/F. Prototyp został oblatany 29 listopada 1995 r. Produkcja seryjna ruszyła dwa lata później, zaś pierwsze samoloty weszły do uzbrojenia US Navy w 1999 r. Pierwszym wariantem był Super Hornet Block I, którego wyposażenie i awionika były bardzo zbliżone do „klasycznych” Hornetów F/A-18C/D. Taki sam był radar AN/APG-73, a zmiany objęły głównie wyposażenie kabin – m.in. zastosowano większe kolorowe monitory wielofunkcyjne. Block I był jednak wariantem „przejściowym”, stąd zupełnie nowe wyposażenie oraz zmiany w strukturze płatowca zastosowano w wersji Block II, której pierwszy egzemplarz rozpoczął próby jesienią 2003 r. Główną zmianą było zastosowanie nowej stacji radiolokacyjnej Raytheon AN/APG-79 z anteną aktywną AESA (jednak z powodu przedłużających się prób AN/APG-79, pierwsze 135 maszyn tej wersji dostarczono z radarem AN/APG-73, zostaną one zmodyfikowane w trakcie eksploatacji). Aby pomieścić radar i jego system chłodzenia, struktura wewnętrzna przedniej części kadłuba została przeprojektowana i „odchudzona”. Innymi zmianami zastosowanymi w Block II były: ulepszona stacja zakłóceń AN/ALQ-214, nowe pułapki holowane AN/ALE-55 oraz celownik nahełmowy JHMCS. Jednak nie był to koniec zmian; wiosną 2007 r. Boeing i US Navy opracowały kolejną konfigurację maszyny, zwaną roboczo Block II+ lub Ultra Hornet (samoloty począwszy od 30. partii produkcyjnej). W tym podwariancie zastosowano nową sieć światłowodową łączącą elementy awioniki, nowy komputer misji - dwukrotnie szybszy od poprzedniego i mający znacznie większą pamięć. Analogowy rejestrator danych z kabiny samolotu (zobrazowanie HUD i monitorów wielofunkcyjnych) został wymieniony na cyfrowy rejestrator, gromadzący dane pochodzące z systemów rozpoznawczych (stacja radiolokacyjna, zasobnik celowniczy lub rozpoznawczy itp.) i przesyłający je do innych „uczestników” pola walki (samoloty i śmigłowce bojowe, rozpoznawcze, stacje naziemne, itp.). Aby przesył danych był szybki i niezawodny, planowane jest zastosowanie nowego szerokopasmowego łącza opartego o internetowy protokół wymiany informacji, pozwalającego na transmisję głosu i video oraz nowego systemu łączności satelitarnej. Początek opracowania pierwszego z wymienionych systemów planowany jest na rok budżetowy 2010, drugiego – dwa lata później. System nawigacyjny Block II+ również został zmodernizowany. Dotychczasowe dwa urządzenia – platforma bezwładnościowa (pobierająca dane referencyjne z głównego systemu nawigacyjnego lotniskowca) oraz odbiornik GPS zostały zintegrowane w jeden znacznie dokładniejszy system.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 6/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter