Dżip – Jest tylko jeden
Mateusz J. Multarzyński
Dżip – Jest tylko jeden
Firma Chrysler po rozwodzie z Daimlerem jest teraz właścicielem marki Jeep i kontynuuje promocję militarnego modelu J8 na targach zbrojeniowych. Samochód ten był pokazywany m.in. na MSPO 2007, Eurosatory 2008 i ponownie został wystawiony na kieleckim salonie w tym roku.
Podobnie jak w zeszłym roku wojskowe „dżipy” można było oglądać na stoisku firmy „Zeszuta” Sp. z o.o. z Radomia, znanej między innymi z dostaw quadów Polaris oraz Merecedesów G dla jednostki specjalnej „GROM”. Tym razem pokazano w końcu w pełni zmilitaryzowane wersje Jeep’a J8 — troop carrier oraz LPV (Light Patrol Vehicle). Model J8 został stworzony w oparciu o konstrukcję cywilnego Wranglera Unlimited, z którego wykorzystano ramę o rozstawie osi 2946 mm, przednie zawieszenie wraz z mostem napędowym Dana 44, czy charakterystyczny pas przedni z kratownicą, będącą zarejestrowanym znakiem handlowym marki Jeep. W odróżnieniu do cywilnych Wranglerów, w J8 zastosowano tylny most Dana 60 zawieszony na resorach piórowych, poprawiono walory terenowe zwiększając m.in.: kąty natarcia (44,40), zejścia (40,50), czy głębokość brodzenia (762 mm). Dzięki tym zmianom można było zwiększyć dopuszczalną masę całkowita pojazdu do 3358 kg, a ładowność do 1339 kg. Układ napędowy wojskowego Jeep’a składa się z czterocylindrowego silnika VM Motori 2,8 Panther Turbo Diesel o mocy 118 kW/160 KM przy 3800 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym — 400 Nm przy 2000 obr./min., który został połączony z 5-biegową automatyczna skrzynią biegów firmy Chrysler oraz skrzynią redukcyjną Command-Trac Part-Time 4WD realizującą stały napęd tylnej osi z możliwością dołączenia przedniej w trakcie jazdy. Wszystkie koła pojazdu wyposażono w hamulce tarczowe wspomagane przez system ABS. Samochód jest wyposażony w solidne stalowe zderzaki z zamontowanymi uchwytami holowniczymi, które można wykorzystać do jego transportu na zawiesiu pod śmigłowcem. W zależności od konfiguracji nadwozia, Jeep J8 może przewozić od 5 (nadwozie zamknięte, 5-drzwiowe) do 8 osób (nadwozie otwarte, 3-drzwiowe) i właśnie taką wersję transportową, z podwyższonym miękkim dachem, opracowaną zresztą przez firmę Zeszuta pokazano na tegorocznym MSPO. Ze względu jednak na profil Commando zaprezentujemy szerszy opis drugiej prezentowanej odmiany J8 — LPV.
Pełna wersja artykułu w magazynie Strzał 10/2008