Czechosłowackie czołgi dla Iranu. Część 1
Jaroslav Špitálský
W latach 30. XX wieku Czechosłowacja stała się jednym z głównych dostawców nowoczesnych pojazdów pancernych na Bliski Wschód. Negocjacje z Iranem i konkurencja pomiędzy zakładami ČKD i Škody otworzyły drogę do powstania czołgów AH-IV i TNH – konstrukcji, które na trwałe zapisały się w historii broni pancernej. Czołgi lekkie TNH znalazły się na wyposażeniu armii irańskiej, a także w zainteresowaniu armii tureckiej, litewskiej oraz rumuńskiej.
Próby stworzenia czechosłowackiego czołgu
Czechosłowacja starała się o pozyskanie czołgów od 1918 roku. W piątek, 20 grudnia 1918 roku, czechosłowackiej misji wojskowej w Paryżu zaoferowano sprzedaż dwunastu czołgów od rządu francuskiego za cenę około 80 000 FF za czołg Renault FT. Na początku stycznia 1919 roku w Departamencie Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczęto dyskusję dotyczące liczby zamówionych czołgów. Problem pojawił się, gdy armia czechosłowacka rozpoczęła okupację regionu cieszyńskiego. Francja była oburzona, że Czechosłowacja, jej sojusznik, uciekła się do działań zbrojnych bez jej zgody, a co więcej, weszła w konflikt z państwem, które uważała za swojego sojusznika. To przesądziło o francuskiej odmowie dostarczenia Republice Czechosłowackiej jakichkolwiek czołgów. W maju 1920 roku okazało się, że „lody ruszyły”, ponieważ generał Maurice C. J. Pellé, szef francuskiej misji wojskowej w Czechosłowacji, osobiście zaangażował się w zakup czołgów od Francji.
Następnie w Ministerstwie Obrony wybuchła dyskusja na temat liczby zamówionych czołgów. Rozważano nawet zakup większej liczby pojazdów bojowych (75 czołgów) w celu utworzenia jednego batalionu. Ostatecznie zdecydowano się na zakup sześciu czołgów Renault FT, z których dwa miały być uzbrojone w armaty, a cztery w karabiny maszynowe. Na zakup trzeba było przeznaczyć 3 400 000 Kč. Problemem był jednak brak niezbędnych funduszy.
Ważnym momentem w rozwoju czechosłowackich jednostek pancernych (zwanych wozami szturmowymi) była sobota, 14 stycznia 1922 roku, kiedy na poligon w Milovicach dostarczono pierwszy czołg. Był to Renault FT uzbrojony w armatę, który początkowo służył wyłącznie do szkolenia.
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia nr specjalny 5/2025
