Co nowego w Siłach Powietrznych Rosji?
Piotr Butowski
Co nowego w Siłach Powietrznych Rosji?
Zakład koncernu Suchoj, KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem, wykonał w ubiegłym roku kontrakt na dwanaście wielozadaniowych samolotów myśliwskich Su-27SM(3) podpisany w sierpniu 2009 roku. Pierwsze cztery myśliwce (51, 52, 53, 54) zostały przekazane do 6972. Bazy Lotniczej w Krymsku na Kaukazie w lutym 2011 roku: druga czwórka (55, 56, 57, 58) przybyła do Krymska w pierwszych dniach grudnia, a trzecia była oczekiwana w ostatnich dniach minionego roku.
W poprzednich latach zakład KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem zmodernizował 55 myśliwców Su-27 do standardu Su-27SM i przekazał je do baz w Dzemgi (5. Grupa Lotnicza 6983. Bazy Lotniczej) i Centralnaja Ugłowaja (4. GL 6983. BL) na Dalekim Wschodzie Rosji. W odróżnieniu od Su-27SM, Su-27SM(3) to samoloty nowej produkcji, z ulepszonym wyposażeniem. Napędem są silniejsze silniki AL-31F-M1, a w uzbrojeniu dodano nowy kierowany pocisk rakietowy „powietrze-powietrze” średniego zasięgu K-77-1.
Suchoj zakończył rok dostawami Su-34
W poniedziałek, 12 grudnia 2011 roku, z należącego do koncernu Suchoj zakładu NAPO w Nowosybirsku do 7000. BL Sił Powietrznych Rosji w Woroneżu przeleciały cztery bombowce Su-34 (01, 02, 03, 04). Planowano przekazanie tego dnia sześciu takich samolotów, ale dwa przechodziły jeszcze ostatnie sprawdzenia i przebazowały się do Woroneża dopiero dziesięć dni później, 22 grudnia. Są to pierwsze Su-34 dostarczone do jednostki operacyjnej po ponad dwudziestu latach realizacji tego programu. Personel latający i naziemny z 7000. BL przeszedł wcześniej przygotowanie w ośrodku w Lipiecku. Na lotnisku specjalnie dla Su-34 zainstalowano składane hangary. W Woroneżu są także bombowce Su-24M oraz samoloty rozpoznawcze Su-24MR i MiG-25RB. Wszystkie wcześniejsze Su-34 były używane do badań lub szkolenia. Najpierw, w latach 1990-2003, zbudowano i oblatano siedem prototypów i samolotów wstępnej serii (42, 43, 44, 45, 46, 47, 48), które należą do biura konstrukcyjnego Suchoja. W 2005 roku Ministerstwo Obrony Rosji zawarło z Suchojem trzyletni kontrakt na dostawę 18 bombowców Su-34, ale zakład NAPO nie był w stanie go wykonać i kontrakt został anulowany po dostarczeniu zaledwie pięciu samolotów, po jednym w 2006, 2007 i 2008 oraz dwóch w 2009 roku. Dwa z tej piątki samolotów (01 i 03) trafiły do 929. Ośrodka Badań w Locie Ministerstwa Obrony Rosji w Achtubinsku, trzy zaś (02, 04, 05) – do 4. Ośrodka Przeszkalania Personelu Latającego i Badań Wojskowych w Lipiecku,
W zamian za anulowany kontrakt, w grudniu 2008 roku Ministerstwo Obrony Rosji zamówiło 32 samoloty Su-34 z dostawą w latach 2010-2013. Pierwsze cztery bombowce z tego kontraktu (06, 07, 08, 09) miały być dostarczone do Woroneża, ale ponieważ jednostka nie była jeszcze gotowa na ich przyjęcie, w grudniu 2010 roku przebazowano je tymczasowo do Lipiecka. Teraz, w grudniu 2011 i styczniu 2012 roku, te cztery samoloty przeniosły się do Woroneża. Stąd właśnie wzięła się przerwa w numeracji samolotów wykonanych w 2011 roku: od 01 do 05 i następnie 10. Według planów, w 2012 roku zakład NAPO ma dostarczyć do Woroneża jeszcze 14 bombowców, co pozwoli ukompletować nimi dwie pełne eskadry po 12 samolotów. Potem rozpocznie się przezbrajanie w Su-34 kolejnych jednostek, latających obecnie na Su-24M. Głównodowodzący Sił Powietrznych Rosji Aleksander Zelin powiedział w sierpniu 2011 roku, że wojsko zakupi 120 bombowców Su-34 dla pięciu baz lotniczych. Przypomnijmy, że rosyjskie siły powietrzne mają obecnie około 250 Su-24 na ośmiu lotniskach: w Woroneżu (7000. BL), Monczegorsku (3. GL 7000. BL), Marinowce (? GL 6972. BL), Morozowsku (? GL 6972. BL), Czerniachowsku (8. GL 7000. BL), Czelabinsku (6980. BL), Churbie (6983. BL) i Warfołomiejewce (3. GL 6983. BL). Rosyjskie lotnictwo morskie ma 22 samoloty w 7057. BL w Gwardiejskoje na Krymie, Ukraina.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2012