Bojowy wóz rozpoznawczy Boxer CRV dla Australii
Rząd Australii 14 marca 2018 roku oficjalnie ogłosił wybór bojowego wozu opancerzonego Boxer CRV (Combat Reconaissance Vehicle), oferowanego przez grupę Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV), w zakończonym programie Land 400 Phase 2, który dotyczy pozyskania dla armii australijskiej – w ramach projektu Mounted Combat Reconnaissance Сapability – do 225 kołowych pojazdów rozpoznawczych w układzie jezdnym 8x8. Konkurentem pojazdu Boxer CRV w przetargu był pojazd AMV35 8x8 oferowany wspólnie przez BAE Systems Australia i fińską grupę Patria.
Wybrany pojazd Boxer CRV ma masę bojową 38,5 tony. Załoga składa się z trzech żołnierzy (dowódca, działonowy, kierowca) a przedział desantowy mieści czterech żołnierzy-zwiadowców. Pojazd jest wyposażony w dwuosobową wieżę Rheinmetall Lance z armatą automatyczną Mauser MK30-2/ABM kal. 30 mm z możliwością strzelania amunicją programowaną oraz sprzężonym karabinem maszynowym MG kal. 7,62 mm. Poinformowano, że australijskie Boxery będą miały wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (wybór ma nastąpić spośród modeli Rafael Spike-LR, Raytheon Javelin lub MBDA MMP) i aktywny system ochrony (wybór ma nastąpić spośród dwóch ofert: niemieckiego Rheinmetall AMAP-ADS lub Rafael Trophy). Jeśli chodzi o kryteria, które były brane pod uwagę przy wyborze oferty Rheinmetalla poinformowano, że zostały one uszeregowane w następującej kolejności: ochrona pojazdu – siła ognia – mobilność – zdolności bojowe w zakresie rozpoznania.
Przedstawiciele australijskiego rządu ujawnili, że kontrakt z grupą Rheinmetall ma być podpisany jeszcze w br. i mieć wartość około 5,2 mld AUD (około 4 mld USD). Montaż pojazdów ma być realizowany w zakładach Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Brisbane, które mają być również odpowiedzialne za integrację, obsługę, naprawy i późniejsze modernizacje maszyn. Pierwsze 20 lub 25 sztuk pojazdów Boxer CRV ma być wyprodukowane w zakładach Rheinmetall w Niemczech i dostarczone do Australii w 2019 roku, kolejne powinny być zbudowane w zakładach MILVEHCOE w latach 2021-2026 – RMMV dokona transferu wymaganych technologii do Australii. Boxery zastąpią w pododdziałach kawalerii armii australijskiej 257 kołowych wozów rozpoznawczych ASLAV 8x8 (Australian Light Armoured Vehicle), bazujących na transporterze opancerzonym Pirahnia III.
W sumie w projekt Land 400 Phase 2 Mounted Combat Reconnaissance Сapability będzie zaangażowane ponad 40 australijskich podwykonawców, w tym Bisalloy Steel Group (stal pancerna), NIOA (amunicja), Tectonica (system kierowania ogniem), Supacat Australia (projekt techniczny i certyfikacja), Cablex (instalacja elektryczna), G&O Kert, Hilton Manufacturing, Direct Edge and Plasteel (podzespoły metalowe), Hoffman Engineering (wyświetlacze pojazdowe), Huber and Suhner oraz Redarc (podzespoły elektroniczne), Nezkot Precision Tooling and Engineering (montaż wież pojazdu). Udział przemysłu australijskiego (offset) wynieść ma 2,8 mld AUD na łączną kwotę kontraktu wynoszącą 5,2 mld AUD. Australijczycy oczekują, że docelowo na kontynencie powstanie 1450 miejsc pracy, w tym 600 w stanie Queensland, połowa z nich, tj. 330, w MILVEHCOE.
Oszacowano również koszty użytkowania i napraw zamówionych pojazdów dla 30-letniego cyklu życia mają wynieść około 10,2 mld AUD. Ponadto australijski resort obrony przeznaczy 235 mln AUD na stworzenie system logistycznego i obsługi Boxerów w czterech jednostkach wyposażonych w te maszyny.
Postępowanie przetargowe w ramach programu Land 400 Phase 2 Mounted Combat Reconnaissance Сapability rozpoczęto w marcu w 2014 roku. W lipcu 2016 roku Departament Obrony Australii dokonał wyboru dwóch najlepszych propozycji nowych pojazdów rozpoznawczych – wspomnianych Boxer CRV i AMV35. Każdy z oferentów przygotował trzy prototypy, który następnie przeszły obszerny 12-miesięczny program testów poligonowych w całej Australii. W ramach prób przeprowadzono również testy poziomu ochrony obu konkurencyjnych pojazdów, w skład których wszedł test odporności na wybuch miny jednego z dostarczonych prototypów.
Tekst: Tomasz Kwasek
Foto: Rheinmetall