Airbus-Boeing 2011
Jerzy Liwiński
Rywalizacja: Airbus-Boeing 2011
W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych na świecie: Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1011 samolotów, a pozyskali 2224 zamówienia netto. Są to wyniki rekordowe – najlepsze w historii światowego przemysłu lotniczego. Na rynku przewagę ma europejskie konsorcjum Airbus, którego udział w globalnej produkcji wyniósł 53%, a w zamówieniach – 64%. Rekordową liczbę zamówień (1226 szt.) zdobył nowy model najpopularniejszego samolotu Airbusa A320neo, który niniejszym zyskał miano „najszybciej sprzedającego się liniowca w historii”. Portfel zamówień oczekujących na realizację z obu wytwórni wzrósł do 8200 szt. i przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na osiem lat.

Od kilkunastu lat trwa intensywny rozwój przewozów lotniczych. Samoloty starszych typów są sukcesywnie wymieniane na bardziej: nowoczesne, ekonomiczne i ekologiczne. Na tych samych trasach, które jeszcze do niedawna obsługiwały samoloty o średniej wielkości, teraz latają duże i to z większą częstotliwością. Na świecie działalność przewozową realizuje półtora tysiąca linii lotniczych, posiadających w swojej flocie ponad 26 tys. samolotów komunikacyjnych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Według długoterminowych prognoz, liczba rejsów ma corocznie rosnąć po 5%, a za 20 lat będzie ich trzykrotnie więcej niż obecnie (27 mln). Musi więc wzrastać także liczba samolotów. Tych o pojemności 100 i więcej miejsc linie lotnicze mają kupić prawie 28 tys., czyli średnio po 1400 sztuk rocznie. W ciągu dwóch dekad będzie je to kosztować 3,5 bln dolarów. Konkurencja i konsolidacja w przemyśle lotniczym sprawiła, że zostało już tylko dwóch liczących się producentów dużych samolotów komunikacyjnych: amerykański Boeing i europejski Airbus. Ich rywalizacja to fascynująca historia zmagań na polu ekonomii i techniki. Przez lata konstruktorzy i pracownicy obu koncernów sukcesywnie rozwijają technologie, procesy produkcyjne i obsługowe tak, by osiągnąć przewagę nad drugą stroną.
Wyniki Airbusa i Boeinga
W 2011 roku dwie największe na świecie wytwórnie lotnicze Airbus i Boeing zbudowały łącznie 1011 dużych samolotów komunikacyjnych, z tego Airbus – 534 szt., a Boeing – 477. W stosunku do roku poprzedniego wyprodukowano w sumie o 39 samolotów więcej. Największy
udział w produkcji miały samoloty wąskokadłubowe średniego zasięgu Airbus A320 i Boeing 737, których zbudowano 793 szt. (78% dostaw). Obaj producenci pozyskali zamówienia brutto na 2529 samolotów (Airbus – 1608, a Boeing – 921), a po uwzględnieniu 189 rezygnacji (z wcześniejszych zamówień), sprzedaż netto wyniosła 2224 szt. (Airbus – 1419, a Boeing – 805). Tradycyjnie największa liczba kontraktów była zawarta podczas największych salonów lotniczych (na przykład podczas Le Bourget Airbus sprzedał lub podpisał zobowiązania na 730 samolotów) lub w ostatnich miesiącach roku. Tylko w przypadku Airbusa w grudniu podpisano umowy na sprzedaż 217 samolotów, podczas gdy w całym pierwszym kwartale – 69 szt. Jedną z przyczyn może być fakt minimalizacji kosztów modernizacji floty przez przewoźników, gdyż zwykle z początkiem roku producenci wprowadzają nowe ceny (np. Airbus w styczniu bieżącego roku podniósł ceny katalogowe samolotów o 3,9%, z wyjątkiem modeli z rodziny A320neo, które są droższe średnio o 6,1%). Na koniec 2011 roku niezrealizowany portfel zamówień obejmował 8208 samolotów (Airbus – 4437, Boeing – 3771) i przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na osiem lat. Ich katalogowa wartość jest szacowana na około bilion dolarów.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 3/2012