Airbus Helicopters dostarcza ostatni H145M Niemieckim Siłom Powietrznym
Donauwörth, 26 czerwca 2017 r. – Airbus Helicopters przekazał Niemieckim Siłom Zbrojnym (Bundeswehrze) piętnasty, tj. ostatni, wielozadaniowy śmigłowiec H145M. Śmigłowce, stacjonujące w Laupheim, są obsługiwane przez siły specjalne Bundeswehry. Bundeswehra, jako pierwszy klient, zamówiła w 2013 r. 15 tych wydajnych śmigłowców w ramach programu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego (Light Utility Helicopter – LUH) dla Sił Specjalnych (Special Operations Forces – SOF), natomiast pierwszy śmigłowiec otrzymała pod koniec 2015 r. Wraz z ostatnią dostawą, Airbus Helicopters ukończył cały program na czas i w określonym budżecie.
„Projekt LUH SOF jest doskonałym przykładem konstruktywnej współpracy Bundeswehry, władz i przemysłu”, powiedział Wolfgang Schoder, prezes Airbus Helicopters w Niemczech. „Chciałbym podziękować wszystkim naszym partnerom za efektywną współpracę. Z przyjemnością będziemy dalej pracować w tym duchu, realizując kolejne programy. Życzę Siłom Specjalnym Bundeswehry powodzenia w użytkowaniu nowych śmigłowców”.
H145M to wojskowa wersja sprawdzonego, lekkiego śmigłowca H145, który został dostarczony po raz pierwszy w 2014 r. Cała flota H145 osiągnęła ponad 50 000 godzin lotu. Przy maksymalnej masie startowej 3,7 tony, lekki H145M może być używany do szerokiego zakresu zadań, w tym transportu, dostaw, nadzoru, ratownictwa lotniczego, zbrojnego rozpoznania i ewakuacji medycznej. Śmigłowce H145M typu LUH SOF należące do Bundeswehry wyposażone są w system lin desantowych do transportu sił specjalnych, wysokiej klasy system kamer do rozpoznania, a także system uzbrojenia dla wsparcia podczas rozmieszczania, umożliwiając tym samym siłom specjalnym wykorzystywanie śmigłowców do wielu nowych zadań. Ponadto, ochrona balistyczna śmigłowca i elektroniczny system przeciwdziałania zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa podczas misji.
Śmigłowce zostały opracowane do misji dziennych i nocnych w niekorzystnych warunkach. Napędzany dwoma silnikami Turbomeca Arriel 2E, H145M jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikami (FADEC). Co więcej, śmigłowiec dysponuje awioniką Helionix, która wraz z innowacyjnym zarządzaniem danymi lotniczymi zawiera wysokowydajny, 4-osiowy autopilot, który znacznie redukuje obciążenie pilota podczas misji. Wyjątkowo niski poziom emitowanego hałasu sprawia, że H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.
W 2015 r. Airbus Helicopters zawarł również kompleksową umowę o współpracy z Bundeswehrą, udzielając wsparcia klientowi do co najmniej 2021 r. Odpowiedzialność Airbus Helicopters obejmuje zarządzanie i wdrażanie prac konserwacyjnych oraz naprawczych, dostarczanie części zamiennych i zapewnienie zdatności do lotu. Fakt, że flota osiągnęła już 3 900 godzin lotu, świadczy o słusznym wyborze koncepcji wsparcia, dobrej współpracy i niezawodności śmigłowców.
„Widzimy wyraźnie, że ten rodzaj wsparcia związanego z osiąganiem wyników przyczynia się do wysokiego poziomu dostępności floty dla oddziałów”, wyjaśnia Wolfgang Schoder. „Ścisła współpraca pomiędzy przemysłem a operatorem sprawdziła się w sektorze cywilnym i jest coraz ważniejsza dla klientów wojskowych. Nadal istnieje potencjał, jaki można zrealizować w Bundeswehrze w tej dziedzinie”.
Inne kraje, które wybrały H145M to Republika Serbii, która zamówiła dziewięć jednostek, oraz Tajlandia, z zamówieniem na pięć.
Informacje o Airbus
Airbus jest globalnym liderem branży lotniczej, kosmicznej i powiązanych gałęzi przemysłu. W 2016 r. wygenerował przychody w wysokości 67 miliardów euro przy zatrudnieniu w przybliżeniu 134 000 osób. Airbus oferuje najszerszą gamę samolotów komunikacyjnych mogących zabrać na pokład od 100 do 600 pasażerów. Airbus jest również europejskim liderem produkcji samolotów do tankowania w powietrzu, bojowych, transportowych i do określonych misji, oraz europejskim numerem jeden i światowym numerem dwa w dziedzinie systemów kosmicznych. W sektorze śmigłowcowym Airbus oferuje najbardziej efektywne rozwiązania wiropłatów cywilnych i wojskowych na całym świecie.
źródło: Airbus Helicopters