ACV dla US Marine Corps od BAE Systems
Dowództwo amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej USMC (United States Marine Corps) poinformowało, że w konkursie na nowy kołowy amfibijny wóz bojowy ACV (Amphibious Combat Vehicle) wybrało propozycję pojazdu koncernu BAE Systems, współpracującego z firmą Iveco Defence Vehicles. 19 czerwca br. podpisano kontrakt z BAE Systems na dostawę USMC 30 pojazdów w ramach pierwszej fazy programu – ACV 1.1. Wartość umowy to 198 mln USD, a wszystkie zamówione maszyny mają być dostarczone do 30 września 2019 roku. Pojazdy posłużą do kompleksowych prób realizowanych pod nadzorem dowództwa USMC. W przyszłym roku finansowym, tj. FY2019 (Fiscal Year 2019), planowane jest zamówienie kolejnych 30 pojazdów ACV fazy wdrożeniowej, a produkcja wielkoseryjna powinna rozpocząć się w roku finansowym FY2020. Montaż pojazdów ma odbywać się w amerykańskich zakładach koncernu BAE Systems.
Wybrany pojazd powstał na bazie pływającego transportera opancerzonego VBA, który z kolei stanowi zmodyfikowany wariant wozu SuperAV w układzie jezdnym 8x8, opracowanego przez Iveco Defence Vehicles przy współpracy BAE Systems. Pojazd SuperAV powstał w latach 2007-2008, w ramach własnego programu badawczo-rozwojowego włoskiej firmy i został po raz pierwszy zaprezentowany w 2009 roku.
Amerykański program ACV zainicjowano w 2014 roku na bazie anulowanego w poprzednim roku projektu MPC (Marine Personnel Carrier), w istocie ten ostatni projekt – po modyfikacji założeń – stał się częścią wieloetapowego programu ACV. Do konkursu na nowy kołowy wóz bojowy dla USMC przystąpiły w 2014 roku: koncern Lockheed Martin wraz z firmą Patria, oferujący pojazd Havoc (wersja AMV 8x8), General Dynamics Land Systems z pojazdem Piranhia 8x8, firma Advanced Defense Vehicle Systems z własnym projektem wozu w układzie jezdnym 8x8, korporacja SAIC (Science Applications International Corporation) wraz z firmami STK (Singapore Technologies Kinetics) i Timoney Technologies, proponująca pojazd Terrex 2 8x8, a także BAE Systems i Iveco Defence Vehicles z pojazdem VBA/SuperAV. W finalnej fazie wyboru w programie ACV konkurowały ze sobą ostatnie dwie oferty. W 2015 roku zarówno BAE Systems jak i SAIC otrzymały kontrakty o wartości odpowiednio 103,8 mln USD i 121,5 mln USD na budowę i dostawę po 16 prototypów pojazdów w ramach fazy konstrukcyjno-rozwojowej EMD (Engineering, Manufacturing and Development). Prototypy pojazdów obu konsorcjów przechodziły próby w latach 2017-2018, wyniki testów oraz negocjacji przemysłowych uzasadniły wybór pojazdu VBA/SuperAV.
W pierwszej fazie programu APC 1.1. planowane jest nabycie łącznie 204 pojazdów w wariancie transportera bazowego, za około 1,2 mld USD. Według najnowszych danych w drugiej fazie APC 1.2. dla USMC ma być wyprodukowane kolejne 660 wozów w kilku wersjach zabudowy.
tekst: Tomasz Kwasek
foto: BAE Systems