Farnborough 2008 cz. 2
Piotr Abraszek
Farnborough 2008
cz. 2
Tematem drugiej części relacji z tegorocznego Farnborough International Airshow 2008 są samoloty transportowe, bezpilotowce i uzbrojenie lotnicze

Bezpilotowce
Najwięcej nowości przedstawił brytyjski koncern BAE Systems. Wszak Farnborough to „podwórko” tej firmy i tradycyjnie tutaj mają miejsce premiery jej produktów. Można było zatem zobaczyć bsl Fury – uzbrojone rozwinięcie Herti, prezentowanego dwa lata temu. Fury ma wzmocniony płatowiec, nową awionikę oraz system zarządzania podwieszeniami, ponieważ może przenosić uzbrojenie. Egzemplarz pokazany w Farnborough miał podwieszone dwa uniwersalne pociski Thales LMM (szerszy opis w dalszej części artykułu). Herti jest rozwijany w dalszym ciągu, najważniejsze modyfikacje to zabudowa awioniki, umożliwiającej latanie w nocy i w każdych warunkach atmosferycznych. Najważniejszą premierą BAE Systems była uroczyście „odsłonięta” pierwszego dnia salonu makieta bojowego bsl Mantis. Towarzyszyło temu podpisanie umowy pomiędzy firmą (a właściwie konsorcjum BAE Systems, Qinetiq, Rolls-Royce) a Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na pierwszą fazę programu zaawansowanego demonstratora technologii bojowego samolotu bezpilotowego. Program otrzymał nazwę Mantis, co po łacinie oznacza modliszkę, lecz w tym przypadku jest to skrót od wyrażenia Multispectral, Adaptative, Networked, Tactical Imaging System (wielospektralny,adaptacyjny, sieciowy taktyczny system zobrazowania). Nazwa powyższa jest nieco myląca, ponieważ oprócz systemu FLIR i radiolokatora SAR, Mantis będzie przenosił także uzbrojenie i to dosyć pokaźne, bo sześć bomb kierowanych po 500 funtów lub 12 pocisków kierowanych Brimstone. Zresztą samolot ma spore rozmiary (rozpiętość ok. 22 m) i dwusilnikowy napęd turbośmigłowy (silniki RR RB250-B17). Zakładany pułap 18 km, a autonomiczność co najmniej 24 h. Według przedstawicieli BAE Systems, obecnie samolot i wyposażenie naziemne ma rozpocząć próby w połowie trzeciego kwartału br., zaś oblot planowany jest na początku przyszłego roku. Podobnie jak dwa lata temu Amerykanie przedstawili makietę bojowego bezpilotowca Northrop Grumman X-47 oraz rozpoznawczy śmigłowiec pokładowy MQ-8 Fire Scout. Pierwszy „prawdziwy” X-47B oznaczony AV-1 przechodzi obecnie w Palmdale fazę sprawdzania głównych instalacji przed montażem końcowym. Oblot planowany jest na listopad przyszłego roku, a na początku 2011 r. dołączy do niego drugi egzemplarz AV-2. Jeśli rezultaty tej części programu UCAS okażą się zachęcające, faza demonstracyjna rozpocznie się około roku 2014, a w 2025 r. system uzbrojenia osiągnąłby wstępną gotowość operacyjną.
Najwięcej nowości przedstawił brytyjski koncern BAE Systems. Wszak Farnborough to „podwórko” tej firmy i tradycyjnie tutaj mają miejsce premiery jej produktów. Można było zatem zobaczyć bsl Fury – uzbrojone rozwinięcie Herti, prezentowanego dwa lata temu. Fury ma wzmocniony płatowiec, nową awionikę oraz system zarządzania podwieszeniami, ponieważ może przenosić uzbrojenie. Egzemplarz pokazany w Farnborough miał podwieszone dwa uniwersalne pociski Thales LMM (szerszy opis w dalszej części artykułu). Herti jest rozwijany w dalszym ciągu, najważniejsze modyfikacje to zabudowa awioniki, umożliwiającej latanie w nocy i w każdych warunkach atmosferycznych. Najważniejszą premierą BAE Systems była uroczyście „odsłonięta” pierwszego dnia salonu makieta bojowego bsl Mantis. Towarzyszyło temu podpisanie umowy pomiędzy firmą (a właściwie konsorcjum BAE Systems, Qinetiq, Rolls-Royce) a Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na pierwszą fazę programu zaawansowanego demonstratora technologii bojowego samolotu bezpilotowego. Program otrzymał nazwę Mantis, co po łacinie oznacza modliszkę, lecz w tym przypadku jest to skrót od wyrażenia Multispectral, Adaptative, Networked, Tactical Imaging System (wielospektralny,adaptacyjny, sieciowy taktyczny system zobrazowania). Nazwa powyższa jest nieco myląca, ponieważ oprócz systemu FLIR i radiolokatora SAR, Mantis będzie przenosił także uzbrojenie i to dosyć pokaźne, bo sześć bomb kierowanych po 500 funtów lub 12 pocisków kierowanych Brimstone. Zresztą samolot ma spore rozmiary (rozpiętość ok. 22 m) i dwusilnikowy napęd turbośmigłowy (silniki RR RB250-B17). Zakładany pułap 18 km, a autonomiczność co najmniej 24 h. Według przedstawicieli BAE Systems, obecnie samolot i wyposażenie naziemne ma rozpocząć próby w połowie trzeciego kwartału br., zaś oblot planowany jest na początku przyszłego roku. Podobnie jak dwa lata temu Amerykanie przedstawili makietę bojowego bezpilotowca Northrop Grumman X-47 oraz rozpoznawczy śmigłowiec pokładowy MQ-8 Fire Scout. Pierwszy „prawdziwy” X-47B oznaczony AV-1 przechodzi obecnie w Palmdale fazę sprawdzania głównych instalacji przed montażem końcowym. Oblot planowany jest na listopad przyszłego roku, a na początku 2011 r. dołączy do niego drugi egzemplarz AV-2. Jeśli rezultaty tej części programu UCAS okażą się zachęcające, faza demonstracyjna rozpocznie się około roku 2014, a w 2025 r. system uzbrojenia osiągnąłby wstępną gotowość operacyjną.
Ciąg dalszy w numerze