Historia uzbrojenia

Brewster F2A Buffalo w służbie amerykańskiej

XF2A-1 (BuNo 0451), prototyp przyszłego Buffalo (nazwa ta została zatwierdzona dopiero 1 października 1941 roku), wykonał pierwszy lot 2 grudnia 1937 roku. W tym czasie samolot ten stanowił duży krok naprzód odnośnie wcześniejszych myśliwców pokładowych. Zastosowano w nim wiele rozwiązań sprawdzonych w poprzedniej konstrukcji Brewstera...

Zobacz więcej

Motorowa artyleria lekka w Wojsku Polskim cz. I

Referat z grudnia 1935 roku sporządzony przez dowódcę 1. pam przemawiał, co ciekawe, na niekorzyść motoryzacji armat 75 mm. Pierwszym z argumentów było lepsze dostosowanie armat tego kalibru do ciągu konnego i zbyt słaba jak na trakcję motorową budowa. Drugą sprawą była krótki rzeczywisty zasięg ognia wynikający z płaskiego tor lotu pocisku. 

Zobacz więcej

Kiwi, czołgi i Carriery. Broń pancerna w Nowej Zelandii 1939-1945

Na początku lat 30. w armii nowozelandzkiej (Territorial Forces) rozpoczął się proces motoryzacji. Przebiegał on bardzo powolni i objął pułki strzelców konnych (Mounted Rifle Regiment). W 1937 roku rozpoczęto organizowanie w każdym z pułków pododdziału rozpoznawczego wyposażonego w samochody oraz motocykle...

Zobacz więcej

Hawker Sea Hurricane

W połowie roku 1940 sytuacja Brytyjczyków na Atlantyku uległa radykalnemu pogorszeniu. Po zajęciu Francji Niemcy zdobyli dogodnie położone bazy morskie dla swoich U-Bootów i lotniska dla samolotów patrolowych dalekiego zasięgu Focke-Wulf Fw 200C Condor. W lipcu do Bordeaux-Mérignac przyleciało 12 Condorów z Kampfgeschwader 40 (KG 40).

Zobacz więcej

Polikarpow I-16 Typ 5. Nowe silniki i nowe perspektywy. Część 2

7 września 1934 roku samolot został przekazany do Szczełkowa i rozpoczęto próby państwowe, którymi kierował Wojewodin. Latał głównie Kokkinaki, a czasem także Łagutin. W czasie prób ujawniły się różne usterki, czyli typowe „choroby wieku dziecięcego”, m.in. źle funkcjonowało uzbrojenie.

Zobacz więcej

Radzieckie działa samobieżne 1945–1990 (cz. 2)

Analiza doświadczeń II wojny światowej doprowadziła radzieckich wojskowych do konstatacji, że najbardziej uniwersalne i efektywne jako środek wsparcia wojsk lądowych były haubice. Łączyły relatywnie niewielką masę własną z prostą konstrukcją i dużą szybkostrzelnością. Miały jednak dwie słabe strony...

Zobacz więcej

Rakiety operacyjne i taktyczne w Siłach Zbrojnych PRL

Jednostki będące tematem tego artykułu przez wiele lat były owiane mgłą tajemnicy. Stanowiły element przygotowań Układu Warszawskiego do wojny totalnej z użyciem broni masowego rażenia. Polskie obsługi wyrzutni przygotowywały się de facto do przyjęcia od Rosjan „głowic specjalnych” i odpalenia  rakiet...

Zobacz więcej

Nieznane obiekty Wojska Polskiego 1945–1990. Polskie ukrycia dla stacji radiolokacyjnych

Truizmem jest stwierdzenie, że radar to oczy armii. Ten z walczących, który wcześniej spostrzega przeciwnika, zawsze zyskuje przewagę, gdyż ma czas na wypracowanie optymalnej decyzji. Zignorowali ten fakt Niemcy w lecie 1940 r. i nie skoncentrowali wysiłku na zniszczeniu brytyjskich radarów...

Zobacz więcej

Wszechstronna czwórka Alvisa Pojazdy rodziny FV600 – Saracen, Salamander, Saladin i Stalwart (cz. 3)

W drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku brytyjscy decydenci wojskowi rozważając scenariusze ewentualnego starcia wojsk NATO z wojskami Układu Warszawskiego zaczęli dostrzegać konieczność wprowadzenia do służby nowego typu pojazdu wsparcia logistycznego. 

Zobacz więcej

Czołgi ciężkie IS-2 – malowanie i oznakowanie w Wojsku Polskim

W okresie II wojny światowej radzieckie czołgi ciężkie IS-2 znalazły się również na wyposażeniu jednostek pancernych Wojska Polskiego. Pierwsze wozy tego typu otrzymano latem 1944 r. i znalazły się one na stanie formowanych wówczas 4. i 5. Pułku Czołgów Ciężkich, które miały wzmocnić odpowiednio 1. i 2. Armię Wojska Polskiego. 

Zobacz więcej

Czołgi T-28 w walce

Pierwsze seryjne egzemplarze T-28 zostały przekazane do 2. samo- dzielnego pułku czołgów w Leningradzkim Okręgu Wojskowym. Ulokowanie czołgów w niewielkiej odległości od producenta było koniecznością, bowiem pojazdy te wymagały systematycznego usuwania usterek „wieku dziecięcego” i modyfikacji konstrukcji.

Zobacz więcej

Historia pociągu pancernego Nr 10 „Pionier” 1919–1921

Pociąg pancerny „Pionier” został zbudowany i zestawiony we Lwowie w styczniu-lutym 1919 r., a jego służba w szeregach Wojska Polskiego trwała aż do lata 1921 r. W tym okresie ulegał kilkakrotnie tak poważnym zmianom, że można praktycznie mówić o zupełnie różnych jednostkach, zarówno pod względem taboru kolejowego...

Zobacz więcej

Okręty podwodne „typu Orzeł” z Francji?

„Zgodnie z umową podpisaną w październiku 1938 roku z firmą francuską Chantiers Augustin Normand, rozpoczęto również w styczniu budowę dwóch okrętów podwodnych zmodyfikowanego typu Orzeł. Pierwszy z nich (jeszcze bez nazwy) budowała stocznia Normanda w Hawrze, drugi – Chantiers de la Loire w Nantes. 

Zobacz więcej

Atomowe okręty podwodne z rakietami balistycznymi

Okręty podwodne o napędzie atomowym przenoszące pociski balistyczne… Można na nie spojrzeć jak na szczytowe osiągnięcie w zakresie budownictwa okrętowego, albo jak na najbardziej śmiercionośny wytwór ludzkich rąk. Już tylko z racji zastosowanego napędu mogą one stanowić ogromne zagrożenie dla środowiska. 

Zobacz więcej

TROY XM177E2 - powrót legendy

Firma Troy Industries, znana strzelcom głównie z produkcji broni strzeleckiej oraz akcesoriów, takich jak łoża, chwyty czy mechaniczne przyrządy celownicze, wprowadziła ostatnio do oferty współczesne repliki „historycznych” wariantów karabinka M16. Pierwszym modelem był zaprezentowany na początku 2016 roku subkarabinek Troy GAU-5A/A...

Zobacz więcej

Messerschmitt Bf 109E w służbie Królestwa Jugosławii – cz. I

Jednym z pierwszych zagranicznych użytkowników słynnego Messerschmitta Bf 109 stały się w 1939 roku Królewskie Jugosłowiańskie Siły Powietrzne. W momencie dostaw z Niemiec nikt nie spodziewał się, że za kilkanaście miesięcy myśliwce te staną do walki z maszynami tego samego typu, noszącymi na skrzydłach czarne krzyże Luftwaffe.

Zobacz więcej

Grumman F9F Panther

F9F Panther był pierwszym produkowanym seryjnie myśliwcem firmy Grumman z napędem odrzutowym. Jego projekt powstał z inicjatywy własnej wytwórni, ale udało się zainteresować nim amerykańską Marynarkę Wojenną. Szybko okazało się, że F9F jest najlepszym spośród pierwszej generacji pokładowych myśliwców odrzutowych US Navy.

Zobacz więcej

Droga do Yamato cz.1

Japońskie superpancerniki typu Yamato, stając się po wprowadzeniu ich do służby największymi okrętami liniowymi w historii, okazały się kulminacją w budownictwie tej klasy okrętów na skalę światową. Będąc w istocie próbą spełnienia snów o potędze imperialnej Japonii, pojawiły się zbyt późno, aby mogły w jej historii odegrać znaczącą rolę...

Zobacz więcej

Dingo i inni idą na wojnę. Część 1

W 1908 roku dowództwo Australian Military Forces zgodziło się na zorganizowanie Australian Volounteer Automobile Corps (AVAC). Dowódcą został kpt. Philip Charley z Nowej Południowej Walii. Zgodnie z planami w każdym stanie miała znajdować się jedna sekcja samochodowa. Oficerowie zgłaszający się do służby musieli być dobrymi kierowcami oraz dysponować… 

Zobacz więcej

Radzieckie myśliwce o napędzie mieszanym

Niezwykle intensywny rozwój lotnictwa w okresie międzywojennym umożliwił osiągnięcie przez samoloty myśliwskie prędkości lotu rzędu 500 km/h, a samoloty doświadczalne przekroczyły nawet barierę 700 km/h. Wspólne wysiłki konstruktorów samolotów i silników oraz aerodynamików, umożliwiły z czasem przybliżenie osiągów maszyn seryjnych...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter