Historia uzbrojenia

Łowcy pancerza. Gąsienicowe rakietowe niszczyciele czołgów - [1] Zachód i Polska

W trakcie zimnej wojny niszczyciele czołgów stanowiły ważny element walki z bronią pancerną. Po II wojnie światowej ich uzbrojenie zostało zdominowane przez przeciwpancerne pociski kierowane. Obecnie stwarzają one inne możliwości niż jeszcze kilka dekad temu, za czym podążają kolejne armie świata. 

Zobacz więcej

Rozkaz: Atakować! Część 2. Artyleria Wojska Polskiego wobec natarć na czechosłowackie pozycje umocnione. Z czym pójdziemy się bić ?

Przed omówieniem kwestii udziału polskiej artylerii w ewentualnej operacji ofensywnej, ukierunkowanej na przełamanie czechosłowackich linii umocnień na Śląsku Cieszyńskim, należy odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakim zakresie była ona gotowa do podjęcia walki z fortyfikacjami granicznymi. 

Zobacz więcej

Czołg ciężki T-35. Część 3. Udział w działaniach bojowych

Pierwsze przygotowania do ataku na III Rzeszę przez terytorium okupowanej Polski musiano podjąć jeszcze w 1940 roku. Między innymi może o tym świadczyć dyrektywa wydana w grudniu tego roku przez ludowego komisarza obrony marszałka Związku Sowieckiego Siemiona Timoszenkę dotycząca wozów bojowych w reorganizowanych oddziałach pancernych. 

Zobacz więcej

Smutny koniec morskich Tarantul

W drugiej dekadzie stycznia gdyński port wojenny opuściły wycofane ze służby 6 lat temu dwa okręty rakietowego projektu 1241 RE (Tarantul I) o numerach burtowych 436 i 437 eks ORP Metalowiec i ORP Rolnik. Pierwszy swój macierzysty port opuścił ORP Rolnik. Następnego dnia do Stoczni Remontowej „Nauta” S.A. w Gdyni odholowany został 437 eks ORP Metalowiec.

Zobacz więcej

Młot na czerwoną flotę. Szwedzka stacjonarna artyleria nadbrzeżna doby zimnej wojny

Żaden ze szwedzkich gabinetów sprawujących władzę po zakończeniu II wojny światowej, i to niezależnie od tego czy wywodził się z prawej czy z lewej strony sceny politycznej, nie miał wątpliwości, kto w istocie stanowi zagrożenie dla skandynawskiego królestwa. 

Zobacz więcej

Radzieckie pseudolotniskowce. Ciężkie krążowniki lotnicze projektu 1143

Skoro brytyjskie jednostki typu Invincible były klasyfikowane jako lotniskowce, to czy jednostki radzieckie też można do nich zaliczyć? Oficjalna klasyfikacja, jako ciężkie krążowniki lotnicze ma bowiem swoje prawne wytłumaczenie, ale de facto przyjęło się traktować te jednostki jako pierwsze lotniskowce radzieckiej floty.

Zobacz więcej

Próby powstrzymania ofensywy bolszewików czyli pierwsze polskie miny rzeczne.

Tak się złożyło, że broń typowo morska jaką były miny były nam potrzebne zanim jeszcze uzyskaliśmy dostęp do morza... Pierwszymi akwenami wodnymi, na których operowała powstała niedawno Marynarka Wojenna były rzeki, rozlewiska i jeziora Polesia. I tam właśnie toczyła ona swe pierwsze boje...

Zobacz więcej

W cieniu wielkiej polityki. Jacht Admiralicji Brytyjskiej HMS Enchantress w Gdyni

HMS Enchantress (L56) był to slup wojenny klasy Bittner, zbudowany dla brytyjskiej Royal Navy. Jednostka ta była pierwszym okrętem tej klasy, nazwanym Bittner, lecz później zmieniono jej nazwę na Enchantress. Okręt brał aktywny udział w II wojnie światowej, służąc głównie jako eskorta konwojów. 

Zobacz więcej

Francuskie pancerniki ostatniej generacji Dunkerque i Strasbourg cz.2

Okręty liniowe Dunkerque i Strasbourg należały do najbardziej udanych wśród jednostek odpowiadających ich wielkości. Ograniczenia wyporności, jakie narzucili konstruktorom sami Francuzi nie przeszkodziły bowiem zaprojektować i wybudować pełnowartościowych i przy tym nadzwyczaj nowoczesnych pancerników. 

Zobacz więcej

Pływający transporter gąsienicowy PTS-M

W latach 70. XX wieku na wyposażenie jednostek ówczesnego ludowego Wojska Polskiego przyjęto, skonstruowany jeszcze w latach 60. w ZSRR, gąsienicowy transporter pływający PTS (ПТС – плавающий транспортер средний). Znacznie częściej jest on jednak oznaczany skrótem PTS-M, odnoszącym się do zmodernizowanej wersji wozu. 

Zobacz więcej

Avia B-534 – cz. II. Służba operacyjna

B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia, Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja.

Zobacz więcej

Mirage III cz. IV. Użytkownicy zagraniczni, wersje eksportowe, licencyjne i modernizacje

Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jednak jedyny powód ich popularności. 

Zobacz więcej

Śmigłowiec Mi-14 w służbie polskiej Marynarki Wojennej

Dostęp Polski do Morza Bałtyckiego nie tylko jest przywilejem, lecz także nakłada na nasze państwo obowiązki ochrony jego wód terytorialnych przed potencjalnym agresorem. Władze państwa muszą ponadto zapewnić siłom wojskowym oraz ludności cywilnej zabezpieczenie ratownicze nad tym akwenem. 

Zobacz więcej

Krążownik lekki ORP Dragon

W okresie międzywojennym kierownictwo Polskiej Marynarki Wojennej wielokrotnie snuło ambitne plany rozbudowy polskiej floty, w składzie której miały znaleźć się nie tylko niszczyciele, ale i nowoczesne krążowniki. Niestety, żaden z tych planów nie został w pełni zrealizowany i aż do 1943 roku...

Zobacz więcej

Dornier Do 17Ka. Jugosłowiański „Latający Ołówek“ Cz. I

Podstawą wyposażenia jednostek bombowych Królewskich Jugosłowiańskich Sił Powietrznych (Vazduhoplovstvo vojske Kraljevine Jugoslavije) przed wybuchem II wojny światowej był bombowiec Do 17Ka, specjalnie opracowany na potrzeby tego użytkownika wariant skonstruowanego w zakładach Dorniera słynnego „latającego ołówka”...

Zobacz więcej

Rumuńska broń pancerna 1916–1941

Pierwszy oddział wyposażony w samochody pancerne został sformowany w lecie 1916 roku. Grupa Zmotoryzowana (Grupul de Automitaliere) składała się z dwóch sekcji samochodów pancernych, sekcji dowództwa i transportowej. Wyposażenie i sprzęt dostarczyli Francuzi, były to cztery samochody pancerne typu Renault i Peugeot uzbrojone w karabiny maszynowe...

Zobacz więcej

Holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955–1964 Cz. II

9 grudnia 1958 roku ppłk Waldemar Ołdziejewski i kpt. Przemysław Bajbor zawitali do Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) w Gdyni-Oksywiu. Cel wizyty związany był z nadzorem nad realizacją bieżących zamówień Szefostwa Wojsk Inżynieryjnych (SzWInż) na wykonanie środków do forsowania przeszkód wodnych. 

Zobacz więcej

Giovanni delle Bande Nere – 11 lat co do dnia

Włosi rozpoczęli budowanie nowoczesnych krążowników lekkich od czterech okrętów typu Alberto di Giussano. Po wybuchu wojny na Morzu Śródziemnym tylko jeden z nich „dożył” jedenastej rocznicy wcielenia do służby. Tym wyjątkiem był Giovanni delle Bande Nere, który poszedł na dno akurat w ten dzień...

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache. Cz.1 narodziny

Rozwój wyspecjalizowanych śmigłowców szturmowych zapoczątkowany został przez sukces pierwszych maszyn AH-1 Cobra. Choć okazały się być one maszynami udanymi, to jednak odziedziczony po UH-1 układ napędowy z pojedynczym silnikiem i dwułopatowym wirnikiem nośnym niósł pewne ograniczenia, szczególnie widoczne w gorącym klimacie. 

Zobacz więcej

Polskie MiG-21PF

W latach 60. XX wieku wprowadzenie samolotów MiG-21 do uzbrojenia polskiego lotnictwa można uznać za nieomal milowy krok w jego rozwoju. Możliwości bojowe tej konstrukcji przewyższały o kilka klas wszystkie eksploatowane dotychczas w jednostkach samoloty bojowe. Niestety, masowe dostawy do kolejnych pułków blokowała...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter