Wozy bojowe

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda od Porsche. Część II. Zastosowanie bojowe

Jesienią 1942 roku, po decyzji Hitlera nakazującej przebudowę 90 niedoszłych „Tygrysów” na działa szturmowe, w Naczelnym Dowództwie Wojsk Lądowych (OKH – Oberkommando des Heeres) rozpoczęto analizy, jak wykorzystać te pojazdy. Początkowo nie zamierzano formować z użyciem nowego sprzętu jakiś specjalnych oddziałów...

Zobacz więcej

Renesans briańskiej Woszcziny. Ciągniki i podwozia Woszczina-1 w rosyjskich siłach zbrojnych

Rozpad ZSRR spowodował, że Zakłady BAZ (Брянский автомоби́льный заво́д) z Briańska stały się rosyjskim podmiotem o największych kompetencjach w dziedzinie konstruowania i produkcji wieloosiowych podwozi specjalnych dla zastosowań wojskowych. 

Zobacz więcej

Kierunki rozwoju samobieżnych armatohaubic [1]

W kluczowych krajach opracowujących i wytwarzających systemy artyleryjskie, po latach zastoju, powraca się do rozwijania samobieżnych armatohaubic. Zarówno Amerykanie, Niemcy, jak i Rosjanie, zapoczątkowali długofalowe prace nad znaczącym ulepszeniem istniejących konstrukcji lub też wprowadzeniem do służby nowych systemów tej klasy. 

Zobacz więcej

Polski holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955-1964, cz.3

10 grudnia 1960 r. szef ZT SG WP płk. A. Sułkowski skierował notatkę służbową do zastępcy szefa SG WP ds. Uzbrojenia i Materiałowo-Technicznego Zabezpieczenia gen.dyw. Graniewskiego dotyczącą mostów przewoźnych w armiach wrogich i zaprzyjaźnionych, a właściwie ich przedłużającego się braku w WP. 

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część II

Dość nietypowo pierwszą jednostką liniową, do jakiej trafiły Tiger II, była Panzer Kompanie (Funklenk) 316. W 1944 roku, zgodnie z wytycznymi z poprzedniego roku, wozy Tiger były kierowane, oprócz samodzielnych batalionów czołgów ciężkich, także do samodzielnych batalionów lub kompanii pancernych wyposażonych, poza czołgami, w specjalne...

Zobacz więcej

Ciężki ciągnik półgąsienicowy PZInż. 202

Konstrukcje takich potentatów motoryzacyjnych, jak francuski Hotchkiss, Laffly czy Latil nie były jedynym obiektem zainteresowań polskich wojskowych i inżynierów skupionych wokół państwowego przemysłu zbrojeniowego. Z wyjątkiem projektów jeszcze innego francuskiego producenta, czyli spółki Somua...

Zobacz więcej

„Czterdziestolatek” Czołg Leopard 2

25 października 2019 roku minęło 40 lat od wejścia do służby czołgu Leopard 2. Wówczas to, 25 października 1979 roku, pierwszy seryjny egzemplarz uroczyście przekazano zachodnioniemieckim siłom zbrojnym. Leopard 2 był pierwszym zachodnim czołgiem 3. generacji i do dnia dzisiejszego posiadającym największą...

Zobacz więcej

Sfery zakupu nowego, samochodowego sprzętu inżynieryjnego dla Wojska Polskiego

Sprzęt używany przez jednostki inżynieryjne, podobnie jak przez jednostki wsparcia logistycznego, z całą pewnością wizualnie nie zalicza się do najbardziej widowiskowych. Jest to bowiem przeważnie, pomijając m.in. wyposażenie przeznaczone do rozminowywania czy mosty towarzyszące lub szturmowe...

Zobacz więcej

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda profesora Porsche. Część I

Historia wozu, który przeszedł do historii jako Ferdinand, zaczęła się jeszcze przed II wojną światową. W 1937 roku przedstawiciele niemieckiego Heeres-Waffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) z wydziału Waffenprüfamter 6 (odpowiadał m.in. za rozwój broni pancernej) zwrócili się do firm Henschel i Krupp...

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część II

W październiku 1936 roku rtm. Franciszek Szystowski wraz z podlegającą mu komisją odbył podróż po czołowych zakładach europejskich produkujących sprzęt motorowy na rzecz wojsk państw zachodnich. Poza Włochami czy Szwajcarią odwiedził oczywiście Francję, gdzie zapoznał się z wyrobami przedsiębiorstw takich jak Laffly czy Somua...

Zobacz więcej

T-34 – stawka większa niż życie czyli krótka historia czołgu BT-IS

Historia powstania T-34 wciąż pozostaje jednym z najciekawszych epizodów w historii broni pancernej. Jego najistotniejszym wątkiem jest oczywiście techniczny aspekt stworzenia od podstaw nowoczesnego wozu w takim kraju, jak ZSRR, ale i sama ewolucja koncepcji czołgu stanowi pouczający materiał do analiz. 

Zobacz więcej

Chińskie bojowe wozy piechoty

Do końca XX wieku najważniejszy i najsilniejszy komponent Chińskiej Armii Narodowo-Wyzwoleńczej (PLA) stanowiły wojska lądowe. Lotnictwo i marynarka wojenna były znacznie słabsze liczebnie, a ich przestarzałe uzbrojenie jeszcze bardziej ograniczało realne możliwości bojowe. Pod względem uzbrojenia także wojska lądowe pozostawały w tyle...

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część I

Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...

Zobacz więcej

Puma – niemiecka droga do doskonałego bojowego wozu piechoty?

Niemiecki bojowy wóz piechoty nowej generacji – Schützenpanzer (SPz) Puma – jest systemem uzbrojenia ciągle budzącym kontrowersje. Z jednej strony stanowi pierwszy seryjny bwp nowej ery, z drugiej zaś posiada liczne, nieoceniane jednoznacznie pozytywnie rozwiązania oraz wyjątkowo wysoką cenę jednostkową. 

Zobacz więcej

Pancerze kompozytowo-ceramiczne [1]

Jednym z najważniejszych aspektów historii i ewolucji broni pancernej jest kwestia jej ochrony. Początkowo stawiano na relatywnie proste i tanie osłony stalowe, jednak „wyścig pomiędzy mieczem i tarczą” sprawił, że ewolucja tego obszaru znacząco przyspieszyła na przestrzeni ostatnich 40 lat...

Zobacz więcej

Praski lew, czyli niedoszły pogromca Panzertruppen. Czołg średni Praga V-8-H (ST vz.39)

Chociaż może być to trudne do uwierzenia, to rozwój czołgów średnich w przedwojennej Czechosłowacji jest związany z koncepcją wozu bojowego (szturmowego) wyposażonego w mieszany układ jezdny – kołowo-gąsienicowy (tzw. Kolohousenky).

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część I

Nim doszło do sformowania w Wojsku Polskim okresu międzywojennego pełnowartościowych jednostek zmotoryzowanych, armia prowadziła przez całą dekadę lat 30. rozmaite studia nad przewozem wojska samochodami, metodami jego sprawnego za- i wyładunku oraz sposobami jego wejścia do walki. 

Zobacz więcej

Jagdtiger – łowca czołgów. Część II. W walce

Pierwszą jednostką bojową wskazaną do przezbrojenia w wozy Jagdtiger był schwere Panzerjäger-Abteilung 653. Ten ciężki batalion łowców czołgów powstał jeszcze w 1943 roku, kiedy to uzbrojono go w wozy 8,8 cm Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand. W latach 1943– 1944 walczył on na froncie wschodnim...

Zobacz więcej

„Sztubak na tanku!” Środki przeciwpancerne w bitwie miejskiej o Grodno w 1939 roku

Grodno było jedynym polskim miastem, które we wrześniu 1939 roku prowadziło dłuższą i zorganizowaną obronę wobec napaści Armii Czerwonej. Jednocześnie, zaraz po walkach toczonych na przedmieściach Warszawy i Lwowa, była to największa bitwa miejska w czasie całej kampanii wrześniowej 1939 roku. 

Zobacz więcej

Ciężarówki Państwowych Zakładów Inżynierii – następcy „Tura”

Rozwijająca się produkcja ciężarówek typu 621 w odmianach L i R, jaka miała miejsce w połowie lat 30., tylko częściowo rozwiązywała problemy sprzętowe Wojska Polskiego w kwestii przewozów ludzi i materiału wojennego. Z roku na rok coraz wyraźniej dawały o sobie znać zarówno najrozmaitsze niedomagania „Turów” i „Beskidów”...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter