Wozy bojowe

Radzieckie moździerze samobieżne

Moździerz jest najstarszą specjalizowaną odmianą działa artyleryjskiego. Służy do prowadzenia wyłącznie ognia stromotorowego (kąt podniesienia lufy jest nie mniejszy niż 50°). Wydłużenie lufy jest zwykle niewielkie, ładunek miotający ma małą moc. 

Zobacz więcej

Huragan z Mińska. Rodzina podwozi specjalnych MAZ-543 w siłach zbrojnych ZSRR. Część 2

Od połowy lat 60. ubiegłego wieku przez kolejnych kilkadziesiąt lat, aż do rozpadu ZSRR w 1991 r., podwozia rodziny MAZ-543 stanowiły bazę dla stale powiększającej się grupy specjalizowanych i co do zasady nieprzeznaczonych do publicznych prezentacji pojazdów. Utrzymanie znacznego stopnia ich utajnienia było o tyle ułatwione, że wozy te pełniły służbę, zarówno gdy chodzi o miejsca stałego bazowania...

Zobacz więcej

Al-Khalid – droga do pakistańskich kompetencji w budowie czołgów

Islamska Republika Pakistanu od początku swego istnienia skonfliktowana jest z sąsiednimi Indiami. Ze względu na oczywistą dysproporcję zasobów, rywalizacja ta skazana jest na niepowodzenie, czego wyrazem mogą być przegrane wojny graniczne oraz konflikt o niskiej intensywności w Kaszmirze. 

Zobacz więcej

Fiat 3000 w Wojsku Polskim

Pierwsze sygnały o badaniu Fiata 3000 w Polsce sięgają drugiej połowy lat dwudziestych i dotyczą wersji A, uzbrojonej w dwa cekaemy. Wiadomo, że jeden pojazd tego typu został przez stronę polską zakupiony i poddawany licznym testom, jednak jego historia wymaga przeprowadzania dokładniejszych badań i odrębnego opracowania. 

Zobacz więcej

Nowe wcielenie, czyli „Królewski” Sherman

Mimo że Amerykanie walczyli z Niemcami już od listopada 1942 roku w Afryce, a następnie od 1943 roku we Włoszech, wszędzie spotykając się z najnowszymi odmianami Panzerów III i IV, a także z wozem ciężkim Panzer VI, dla ogółu dowódców US Army efektywność ich sił pancernych nie stanowiła podstawy do specjalnej dyskusji.

Zobacz więcej

Czołgi z mgły. Polskie Vickersy Mk. E. Część II

Na krótko przed podpisaniem umowy zakupu angielskich czołgów lekkich we wrześniu 1931 roku w siedzibie WIBI miała miejsce kolejna, nieprzywołana w pierwszej części tekstu, konferencja. Poświęcono ją w całości brzmieniu warunków technicznych opisujących 6-tonowy czołg angielski.  Na zorganizowanym 18 czerwca spotkaniu...

Zobacz więcej

Anatomia pancerza T-90 – cz. II

W pierwszej połowie lat 90. oczywistym stało się, że osłona T-90 (Obiekt 188) z wieżą odlewaną odstaje od zachodniej konkurencji. Dodatkowo walka o liczne kontrakty eksportowe wymagała unowocześnienia oferowanej konstrukcji tak, aby była ona konkurencyjna. Przegrana z polskim PT-91M w Malezji była przysłowiowym kubłem zimnej wody...

Zobacz więcej

Czołgi z mgły – polskie Vickersy Mk E

W 1926 roku reprezentujący interesy Vickersa lobbysta Ronald Botterill zaprezentował polskim władzom wojskowym pierwsze szkice powstającego za kanałem La Manche czołgu sześciotonowego. W początkach kolejnego roku zainteresowany propozycją Departament Inżynierii MSWojsk. wysłał do Anglii kilkuosobową reprezentację...

Zobacz więcej

Pancerne Junaki. Bułgarska broń pancerna 1939-1945

Zakończenie działań wojskowych l wojny światowej w 1918 roku zmusiło władze państwowe Bułgarii, której wojska walczyły po stronie państw centralnych, do podpisania bezwarunkowej kapitulacji. Rok później, 27 listopada 1919 roku, Bułgaria podpisała traktat pokojowy w Neully-sur-Seine, ustalający powojenne porządki w południowej Europie. 

Zobacz więcej

Pojazdy budowane w oparciu o jednowieżową wersję T-26, część 1

Ponieważ zbudowane i testowane w 1931 roku działo samobieżne SU-1 miało szereg wad szukano rozwiązań gwarantujących większą skuteczność pojazdu. W 1932 roku w biurze konstrukcyjnym zakładów nr 38 powstał projekt pojazdu A-39 określanego jako działo samobieżne. 

Zobacz więcej

Anatomia pancerza T-90. Część I – Obiekt 184 i 188

Pierwszy rosyjski czołg, T-90, jest pojazdem w którym jak w soczewce skupiły się wszystkie paradoksy i problemy przemian związanych z upadkiem ZSRR. Jego geneza wywodziła się jeszcze z początku lat 80., pierwotnie zaś opracowany czołg był prowizorycznym i mocno przejściowym rozwiązaniem. 

Zobacz więcej

Modernizacja techniczna niemieckich wojsk lądowych do 2025 roku

Modernizacja wojsk lądowych sił zbrojnych Niemiec (Heeres des Bundeswehr) przebiega według ustalonego w 2011 roku programu, który w ciągu ostatnich lat musiał zostać przewartościowany i zmieniony, z uwagi na pogorszenie się warunków bezpieczeństwa militarnego w Europie i na świecie. 

Zobacz więcej

Sherman the Great

Amerykanie, przystępując do wojny, nie mieli wielkiej armii, ponieważ nie była ona potrzebna w Ameryce Północnej. Niemniej jednak w przeddzień wojny jakoby rozbrojone Stany Zjednoczone pozostawały jedną z największych potęg militarnych świata, z flotą zdolną szachować naraz kilka państw, lotnictwem mogącym ważyć na szali konfliktu...

Zobacz więcej

Motoryzacja i mechanizacja armii kajzerowskich Niemiec do 1914 roku

Choć już w 1871 roku pruskie Ministerstwo Wojny (Kriegsministerium) wykorzystało pod Paryżem dwie „lokomotywy drogowe” (Straßenlokomotiven, Straßen-Dampflokomobile) w roli ciągników artyleryjskich, dopiero pojawienie się pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym w latach 80. XIX wieku otworzyło przed wojskami lądowymi zupełnie nowe możliwości...

Zobacz więcej

Czołgi specjalne we Włoszech

Włoski teatr działań wojennych powszechnie uważany jest za drugorzędny. Specyfika działań militarnych wymuszona warunkami geograficznymi oraz działania we Francji tylko ugruntowały ten pogląd. Wydaje się, że jest on słuszny, chociażby porównując działania broi pancernej. Według raportów jednostki amerykańskie straciły na froncie włoskim...

Zobacz więcej

Nieznany sprzęt Wojska Polskiego 1945–1990: Wozy dowodzenia SKOT-R

Opancerzone wozy dowodzenia z powodzeniem stosowano już w czasie II wojny światowej (głównie w jednostkach Wehrmachtu). Po wojnie w Wojsku Polskim przewidywano ich użycie na szczeblu kompania batalion pułk, ale z braku odpowiedniego sprzętu początkowo wprowadzono je tylko w batalionach czołgów. 

Zobacz więcej

Długa historia jugosłowiańskich T-34-85

Czołg średni T-34-85 jest wozem bojowym o dość zagmatwanych dziejach, zarówno od strony rozwoju konstrukcji, jak i użycia bojowego. Druga wojna światowa nie zakończyła historii tego pojazdu, a w zasadzie okres po 1945 r. „otworzył” to co jest najciekawsze i jednocześnie najmniej znane w dziejach „osiemdziesiątki piątki”. 

Zobacz więcej

Niemieccy pogromcy ciężkich czołgów - Działa samobieżne Pz.Sfl. IVa i Pz.Sfl. V

W czasie tworzenia własnych wojsk pancernych Niemcy nie przewidywali konstruowania dla nich ciężkich czołgów zdolnych do równorzędnej walki z najpotężniejszymi wozami świata w postaci francuskich Char B1, czy tym bardziej Char C2. Koncepcje Panzera sięgały co najwyżej wozu wsparcia piechoty, zdolnego do wspomagania jej ataków na linie obronne nieprzyjaciela.

Zobacz więcej

Czołgi T-34 w Wojsku Polskim w latach 1945–1989

Czołgi T-34 to legendarne uzbrojenie z lat II wojny światowej. Polscy pancerniacy po raz pierwszy zetknęli się z nimi w lipcu 1943 r. podczas tworzenia 1. Pułku Czołgów. Po wojnie przez wiele lat były podstawowym typem pojazdu pancernego naszych jednostek wojskowych, a pozostawały na ich wyposażeniu aż do końca lat 80. 

Zobacz więcej

Huragan z Mińska - Rodzina podwozi specjalnych MAZ-543 w siłach zbrojnych ZSRR (cz. 1)

Choć pierwotnie opracowane dla samobieżnych wyrzutni pocisków balistycznych kompleksów operacyjno-taktycznych, z biegiem czasu podwozia rodziny MAZ-543 wykorzystywano jako nośniki innych wzorów uzbrojenia, a przede wszystkim znacznej liczby różnego rodzaju zabudów specjalnych.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter