Przyszłe zagrożenia, w środowisku których będą działać siły morskie NATO, różnią się znacząco od tych, określających kształt flot pod koniec XX w. Do tamtego czasu liczące się marynarki wojenne świata przygotowywane były do działań, które – biorąc pod uwagę historię XIX i XX w. – określić można jako konwencjonalne
Po latach głębokiego kryzysu i stagnacji rosyjska flota powoli odzyskuje należne jej miejsce w systemie obrony państwa. Sporo uwagi jest poświęcane rozwojowi sił podwodnych, które są przecież jednym z elementów strategicznych sił odstraszania nuklearnego.
Po 18 latach budowy Marynarka Wojenna RP przyjęła do służby okręt patrolowy ORP Ślązak. Nic dodać, nic ująć, wszelki komentarz jest raczej zbędny, tym bardziej że wiele już o tej jednostce powiedziano i napisano. Warto jednak zebrać i uporządkować suche fakty dotyczące budowy okrętu – bez opatrywania ich zbyt wieloma komentarzami.
Lotniskowce Shōkaku i Zuikaku zadebiutowały w boju w grudniu 1941 r. podczas ataku na Pearl Harbor. W następnych 11 miesiącach brały udział w atakach na Rabaul, Nową Gwineę i Cejlon oraz w bitwach na Morzu Koralowym, koło wschodnich Wysp Salomona i koło wysp Santa Cruz.
Podczas ataku lotniczego na konwój atlantycki niewysoka, bardzo zgrabna, o niebiesko-turkusowych oczach i delikatnej urodzie trzydziestoletnia „Perła Oceanu” z Czerniejewa potrafiła w sukience tkwić na pokładzie starego masowca Kromań i dodawać otuchy walczącym załogom podczas bombardowania niemieckiego lotnictwa i ataków U-Bootów.
24 października br., w należącej do Naval Group stoczni w Lorient odbyła się oficjalna uroczystość cięcia blach dla pierwszej z pięciu nowych fregat typu FDI (Frégate de Défense et d’Intervention). Wzięli w niej udział zarówno przedstawiciele francuskiej floty, jak i minister sił zbrojnych Francji...
Dwa uniwersalne okręty desantowe-doki typu Dokdo są obecnie największymi jednostkami marynarki wojennej Korei Południowej (Republic of Korea Navy, ROKN). Podobnie jak nowoczesne niszczyciele rakietowe z systemem AEGIS/BMD typu Sejong the Great (KDX-III), stanowią zwieńczenie wielkich możliwości rodzimego przemysłu stoczniowego.
Mające swoją siedzibę w Zaporożu na Ukrainie przedsiębiorstwo Motor Sicz powstało w 1907 r. Obecnie firma zatrudnia około 18 tys. pracowników i znana jest z produkcji silników lotniczych (turbinowych i turbośmigłowych) do śmigłowców i samolotów. Oprócz samych napędów zajmuje się naprawą i modyfikacją przekładni oraz innych...
Wody Oceanu Indyjskiego pokonywały podczas II wojny światowej dziesiątki statków wiozących żołnierzy Imperium Brytyjskiego, najpierw na fronty w Afryce Północnej, a potem także i w Azji. Zdecydowana większość z nich płynęła w konwojach, których eskorta przez długi czas okazywała się praktycznie zbędna.
Ewolucja okrętów podwodnych typu 209 trwa nieprzerwanie od drugiej połowy lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to rozpoczęto budowę pierwszej jednostki w wersji 209/1100 dla Grecji (pierwotnie miała trafić do Iranu). Jak się później okazało, był on protoplastą kilku odmian wciąż unowocześnianych jednostek...
12 września br. brytyjskie Ministerstwo Obrony (Ministry of Defence, MoD) oficjalnie potwierdziło informacje dotyczące wyboru oferty zespołu Babcock Team 31 jako preferowanego projektu w postępowaniu na zakup pięciu nowych fregat typu 31. Potwierdziły się tym samym nieoficjalne informacje dotyczące wyboru zwycięskiego rozwiązania.
W czasie II wojny światowej Szwecji udało się zachować neutralność. Nie było to łatwe dla kraju, którego obaj sąsiedzi uczestniczyli w konflikcie. Rozwój wydarzeń i przyspieszony postęp techniczny sprawiły jednak, że szwedzka flota w latach 40. XX w. musiała przejść poważną metamorfozę.
Liczba okrętów eskortowych brytyjskiej marynarki wojennej – niszczycieli i fregat – stale spada i od kilku lat znajduje się na poziomie nienotowanym w ostatnich kilkudziesięciu latach. W 2005 r. Royal Navy miała 31 niszczycieli i fregat, w 2019 r. ich liczba wynosi 19 – są to wprawdzie jednostki w miarę nowoczesne, ale ich liczba jest niewystarczająca...
Zbudowane pod koniec lat 30. XX w. lotniskowce Shōkaku i Zuikaku były ówcześnie jednymi z najlepszych w świecie okrętów tej klasy, a do końca swojej służby pozostały jednymi z najlepszych lotniskowców japońskich. Powstały w czasie, gdy japońskiej floty nie obowiązywały już ograniczenia traktatowe. Miały solidne opancerzenie i potężną siłownię.
Największe, jak dotąd, okręty Marine Nationale – dwa pancerniki typu Richelieu – wyróżniały się przede wszystkim nietypowym rozmieszczeniem głównego i pomocniczego uzbrojenia. Zwykle artyleria znajdowała się w wieżach ulokowanych na dziobie i rufie, podczas gdy Francuzi zgrupowali całość w dwóch czterodziałowych wieżach na dziobie...
Tylko siedem niemieckich okrętów podwodnych oceanicznego typu IX C/40, IX D2 i X B zaniechało dalszej walki i skapitulowało w chwili zakończenia II wojny światowej w Kanadzie i USA. W gronie tych jednostek zaledwie jedna mogła pochwalić się udziałem w sześciu patrolach bojowych oraz zatopieniem okrętu i statku nieprzyjacielskiego.
Napięcie w cieśninie Ormuz jest niemal stałym elementem współczesnych stosunków międzynarodowych. Źródeł owego fenomenu upatrywać można jeszcze w 1979 r., kiedy to rewolucja islamska obaliła w Iranie monarchię, ustanawiając na jej miejscu teokratyczną republikę islamską.
Odbywające się cyklicznie co dwa lata w Londynie targi Defence and Security Equipment International (DSEI) za każdym razem gromadzą czołówkę zachodnich przedsiębiorstw zbrojeniowych. Trend ten został utrzymany w 2019 r. również w kontekście systemów morskich.
Pośród wszystkich amerykańskich pancerników z lat II wojny światowej najbardziej znane są te, które zostały zbudowane tuż przed wybuchem wojny na Pacyfiku, bądź były wprowadzone do służby już w czasie jej trwania. Mniej znane są starsze pancerniki, a najmniej znanym okrętem tej klasy był...
Opisane w artykule jednostki są najliczniej budowaną serią okrętów podwodnych z napędem klasycznym od czasów zakończenia II wojny światowej. Do tej pory skonstruowano ich bowiem aż 68 w kilku różnych wariantach (209/1100, 209/1200, 209/1300, 209/1400 i 209/1500).