Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Dornier Do 17Ka – jugosłowiański „latający ołówek“. Część 2

Po utracie 6 kwietnia większości Do 17Ka w wyniku uderzeń samolotów Lufwaffe na jugosłowiańskie lotniska, w kolejnych dniach wojny kwietniowej załogi ocalałych bombowców 3. Pułku Bombowego starały się spowalniać marsz niemieckich wojsk. Następnie Dorniery zostały użyte w ramach mostu powietrznego...

Zobacz więcej

Walki powietrzne wojny polsko-bolszewickiej

W 1920 roku, w czasie zmagań z Armia Czerwoną, samoloty z biało-czerwoną szachownicą miały okazję do zmierzenia się w powietrzu z maszynami przeciwnika, odnosząc sukcesy, ale i ponosząc straty w najbardziej ekscytującym elemencie działań bojowych lotnictwa, jakim są walki powietrzne.

Zobacz więcej

Miasiszczew 3M Bison B i C Cześć I

Do 1961 r. w Lotnictwie Dalekiego Zasięgu sformowano jednostki nosicieli broni jądrowej wyposażone w samoloty Tupolew Tu-16 i Tu-95 oraz Miasiszczew 3M. W bombowce Miasiszczewa wyposażono 40. i 79. Pułk Ciężkich Bombowców 73. Dywizji Ciężkich Bombowców oraz 1096. i 1230. Pułk Ciężkich Bombowców 201. Dywizji Ciężkich Bombowców...

Zobacz więcej

Mirage III cz. V – użytkownicy zagraniczni, wersje licencyjne i modernizacje

Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jedyny powód ich popularności.

Zobacz więcej

Rosyjski myśliwiec wielozadaniowy Su-30M2

W ciągu ostatniej dekady Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej, od niedawna przekształcone w Siły Powietrzno-Kosmiczne FR, wskutek wprowadzonych w życie od 2009 roku kolejnych reform, notują znaczącą poprawę swojego potencjału bojowego.

Zobacz więcej

Modernizacje, modyfikacje i remonty polskich śmigłowców Mi-14

Wieloletnie użytkowanie śmigłowców, szczególnie nad akwenem wodnym, wiąże się z prowadzeniem okresowych prac, a także planowych remontów całych płatowców. Nasze Mi-14 poddawane były ponadto różnym doposażeniom i modernizacjom, mającym na celu...

Zobacz więcej

Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego

26 stycznia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej uruchomiono Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego. Chociaż od  powstania ośrodka minął dopiero rok, dał się on już poznać z jak najlepszej strony...

Zobacz więcej

Na drodze do stulecia: B-52J

Bombowiec Boeing B-52 Stratofortress został zbudowany w latach 50. XX wieku w jednym celu: aby zrzucić bomby jądrowe na Związek Radziecki i jego sojuszników. Od tego momentu przeszedł długą drogę stając się podstawowym komponentem floty bombowców US Air Force i wiele wskazuje na to, że doczeka w służbie setnych urodzin.

Zobacz więcej

Siły Powietrzne Iraku

W kwietniu br. Irackie Siły Powietrzne obchodziły 88 rocznicę powstania. Mają więc długą i zarazem bogatą historię. Od 16 lat, tj. od czasu obaleniu reżimu Saddama Husajna w wyniku operacji Iraqi Freedom, można jednak mówić o zupełnie nowych, utworzonych od podstaw Irackich Siłach Powietrznych.

Zobacz więcej

Lata 1986–1990, czyli jak likwidowano WOPK

Najmłodszy rodzaj Sił Zbrojnych PRL – Wojska Obrony Powietrznej Kraju (WOPK) – był jednocześnie tym o największym nasyceniu najdroższymi elementami uzbrojenia występującego w całej armii. Nic więc dziwnego, że gdy nadszedł kryzys finansowy państwa coraz trudniej było sprostać w nim wysokim wymogom nowoczesności.

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache [3] Guardian

Wdrożenie do produkcji pod koniec ubiegłego wieku AH-64D zapoczątkowało przygotowania do dalszej modyfikacji Apache. Wprowadzone ulepszenia miały przyczynić się do poprawy osiągów (prędkości, długotrwałości lotu, zasięgu i udźwigu), zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi oraz poprawy zdolności maszyny...

Zobacz więcej

Kirkenes 1944. Ostatni rok wojny powietrznej na Dalekiej Północy

W 1944 roku lotnictwo radzieckiej Floty Północnej, wyposażone głównie w pochodzące z dostaw w ramach programu Lend-Lease samoloty produkcji amerykańskiej, dokonywało regularnych nalotów na port Kirkenes oraz zmierzające doń konwoje wiozące zaopatrzenie dla niemieckich wojsk stacjonujących w północnej Norwegii. 

Zobacz więcej

Wymiatanie Brygady Pościgowej nad frontem – 6 września 1939

Wycofująca się z Wielkopolski w pierwszych dniach września w głąb Polski Armia „Poznań” była nękana nalotami Luftwaffe. Działający na rzecz tej armii poznański III/3 Dywizjon Myśliwski nie był w stanie samodzielnie osłonić przemarszu dywizji tej armii.

 

Zobacz więcej

Rosyjski AWACS A-100 Premier

Oprócz prowadzonych przez lata licznych projektów i koncepcji modernizacji samolotów wczesnego ostrzegania A-50, zwieńczonych programem Beriew A-50U, powstałym w wyniku prac projektowych Tytan-U, nie ustawano w wysiłku opracowania perspektywicznej platformy lotniczej naprowadzania i dozoru powietrznego (DRŁOiU). 

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache. Rodzina Longbow [2]

Pomimo przeciągającego się programu badawczo-rozwojowego oraz pewnych problemów napotkanych na początku rozwoju AH-64 Apache, śmigłowiec okazał się udaną konstrukcją. Świadczy o tym nie tylko dostawa ponad 800 egzemplarzy na potrzeby US Army. Na zakup AH-64A stosunkowo szybko zdecydowały się również...

Zobacz więcej

Regia Aeronautica na froncie wschodnim

30 czerwca 1941 roku włoski attaché wojskowy w Berlinie gen. Efisio Marras i gen. Wilhelm Keitl z OKW zawarli porozumienie dotyczące między innymi wysłania kontyngentu Regia Aeronautica na front wschodni. 1 lipca treść porozumienia przesłano do Superaereo. 

Zobacz więcej

Avia B-534 – cz. II. Służba operacyjna

B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia, Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja.

Zobacz więcej

Mirage III cz. IV. Użytkownicy zagraniczni, wersje eksportowe, licencyjne i modernizacje

Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jednak jedyny powód ich popularności. 

Zobacz więcej

Ugandyjskie Suchoje. Su-30MK2 nad Czarnym Lądem

W 2010 roku branżowe media obiegła dość zaskakująca wiadomość: Uganda miała właśnie stać się piątym zagranicznym nabywcą samolotów wielozadaniowych rodziny Su-30MK2 produkowanych w zakładach KnAAPO (obecnie: KnAAZ) w Komsomolsku nad Amurem. 

Zobacz więcej

Modernizacja francuskich sił powietrznych

W ciągu ostatnich kilku lat francuskie siły zbrojne przechodzą rewizję swoich zdolności operacyjnych i bojowych. Biorą udział w kilku operacjach zbrojnych, co z jednej strony umożliwia utrzymanie wysokiej gotowości komponentów i zwiększanie poziomu doświadczenia bojowego, a z drugiej wymaga dodatkowych nakładów finansowych. 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter